Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | februarie 24, 2020

Scroll to top

Top

Dispăruți în Paradis @ ICR Lisabona

Dispăruți în Paradis @ ICR Lisabona
Administrator

Expoziția de pictură „Dispăruți în Paradis“ a Alinei Gherasim, care cuprinde 28 de lucrări – acuarelă, guaşă, acrilic pe carton – realizate special pentru evenimentul organizat la Sala Albastră (Sala Azul) a Muzeului Naţional de Istorie Naturală şi Ştiinţe de la Lisabona, va putea fi admirată între 30 octombrie şi 30 noiembrie. 

Vernisajul este programat în 30 octombrie, la ora 19.00 și va avea loc în prezența artistei.

Expoziția, curatoriată de cunoscutul critic de artă portughez Sofia Marçal, pornește de la celebra colecție de povestiri și relatări „História Trágico – Marítima“, alcătuită și publicată de Bernardo Gomes de Brito în 1735-1736, precum și de la cronicile marilor descoperiri geografice realizate de călătorii portughezi (Fernão de Magalhães – Magellan, Vasco da Gama etc.).

Alina Gherasim explorează după regulile artelor plastice, imaginarul, instrumentarul dar și aventurile bravilor exploratori lusitani din secolele XV – XVII relatate în operele literare amintite mai sus. Unelte de navigație, obiecte din inventarul călătorilor din secolele trecute ori elemente de iconografie scoase la lumină în cursul unor incursiuni cvasi arheologice în dughenele anticarilor lisabonezi și prezente în cele 28 de lucrări propuse vizitatorilor expoziției, constituie pretexte pentru o „călătorie“ plastică sui generis.

Alina Gherasim „este un artist foarte atent la detaliile simbiotice, la vacuităţile rostirilor, la zborul lor, la solemnitatea înfloririlor şi a rodirilor. Fluide şi delicate, culorile îşi desfac şi îşi întind curgerea, în subtile straturi de nuanţe, lăsând mai mult sau mai puţin descoperit desenul şi cuvintele însoţitoare, caligrafiate lapidar, ca o mistică a locurilor în care privirea şi paşii au zăbovit. (…) Culorile limpezi sunt un scurt intermezzo printre nuanţe indecise care par că ar fumega. Tot acest imaginar inserează memoria unor lecturi, cu metafore plăsmuite de multe ori sibilinic, lăsându-i cuvântului spaţii de depozitare şi puterea de încântare“. (Iolanda Malamen)

Despre proiect, artista spune: „Am dorit să intru în dialog cu dezastrul și disperarea curajului nemăsurat, să identific Paradisul microscopic aflat în fiecare secundă în fiecare loc, fără început și fără sfârșit. Lucrările mele conțin instrumentele navigatorilor, superbe și glaciale, de multe ori martori ai naufragiilor, alteori călăuze ale succesului, după cum bate soarele, după cum se țes firele destinului. M-a interesat o anatomie subtilă a imprevizibilului, a lucrurilor ce par în ordine dar sunt în același timp supuse hazardului. Ca un joc, ca și cum Cerul se prinde într-un dans cu viețuitorii pământului, dându-le speranță sau disperare“.

Alina Gherasim este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România. A absolvit Secția de pictură a Universității Naţionale de Arte (UNARTE) din Bucureşti, la clasa profesorului Henry Mavrodin. Începând cu 1992 deschide numeroase expoziții personale și participă la prestigioase expoziții de grup și saloane. Menționăm aici doar cele mai recente expoziții personale ale Alinei Gherasim: „Arhitectura Grădinii“ (Căminul Artei, București, 2013. „Chipuri și locuri“ (Simeza, București, 2015), „Eden“ (CMU Transilvania, Brașov, 2017). A expus împreună cu Marin Gherasim la galeria CALPE din Timișoara și la ICR Lisabona („Grădini, Chipuri, Zidiri“, 2013 și 2015), și la New York („Memory – Continuity“, RIVAA, 2016).

În Portugalia, artista a participat la expozițiile de grup (organizate de ICR Lisabona) „Desenându-l pe Pessoa. Măștile poetului“ (Lisabona, Casa Pessoa, 2014; Portalegre și Redondo, 2015), „Blouse Roumaine, Femme roumaine“ (ICR Lisabona, 2015; Alter do Chão și Portalegre, 2016), „Azulejo în viziunea artiștilor români“ (ICR Lisabona, 2016; Viana do Castelo, 2017; Viseu, 2018; Redondo, 2019), „Călătoria Rinocerului. De la București la Lisabona via Nürnberg“ (ICR Lisabona, 2019).

Muzeul Național de Istorie Naturală și de Științe, aflat în centrul capitalei portugheze, este unul dintre principalele muzee ale acesteia. Muzeul se află sub tutela Universității din Lisabona, principala unitate de învățământ superior a Portugaliei și are o activitate consistentă în domeniul artelor vizuale, concretizată prin expozițiile de pictură, sculptură și arhitectură, precum și a instalațiilor și performance-urilor organizate în cele patru săli care îi sunt afectate. Sala do Veado, una dintre ele, a găzduit în timp expoziții ale celor mai proeminente figuri ale artei portugheze contemporane. Activitatea în domeniul artelor plastice a Muzeului Național de Istorie Naturală și de Științe este coordonată de muzeologul și criticul Sofia Marçal, unul dintre cei mai respectați curatori de pe plan local.