Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 30/04/2024

Scroll to top

Top

diapozitiv_02 @ Iaşi

diapozitiv_02 @ Iaşi
Doctor

Borderline Art Space găzduiește marți, 28 noiembrie, începând cu ora 18, vernisajul expoziției de fotografie a artistului Matei Bejenaru, intitulată diapozitiv_02. Curatoriată de Cristian Nae, expoziția poate fi vizitată până pe 14 ianuarie 2024.

Comunicat de presă – Matei Bejenaru la Borderline Art Space

Borderline Art Space găzduiește marți, 28 noiembrie, începând cu ora 18, vernisajul expoziției de fotografie a artistului Matei Bejenaru, intitulată diapozitiv_02. Curatoriată de Cristian Nae, expoziția poate fi vizitată până pe 14 ianuarie 2024.

Argument curatorial:

Cea mai recentă iterație a proiectului diapozitiv, inițiat de Matei Bejenaru în perioada 2019-2020, readuce în discuție relația dintre privirea fotografică și privirea umană sub forma unei meditații asupra condiției imaginii fotografice produse analogic într-o societate inundată de supraabundența imaginilor digitale. El continuă astfel un proiect mai amplu de cercetare a specificității mediului fotografic prin intermediul unei arheologii materiale a dispozitivelor tehnologice, precum și a limbajului și modurilor de a percepe asociate acestor aparate. Tehnologiile optice care construiesc imaginea fotografică cu instrumente analogice și înlesnesc contemplarea atentă a realității înconjurătoare prin intermediul unei priviri augmentate, capabilă să sesizeze detalii, să surprindă situații pe care retina nu le poate înregistra, constituind potrivit lui Walter Benjamin un “inconștient optic”, sunt cele care determină totodată și limitele privirii.

În proiectul său artistic, Matei Bejenaru analizează cu luciditate deopotrivă elementele specifice de limbaj fotografic, precum punctul de stație sau focalizarea, și relația acestora cu diapozitivul ca tip specific de imagine analogică. Printr-o reflecție meta-analitică, subiectul acestor imagini devine astfel însuși procesul fotografic, câmpul discursiv și conceptual al fotografiei. Pentru această expoziție, artistul a construit un dispozitiv de vizualizare al diapozitivelor, care împletește abstracția geometrică cu seducția tactilă a imaginii proiectate de mari dimensiuni, în spațiul căruia ochiul uman pare a atinge în mod intim, corporal, câmpul vizual deschis în imaginile prezentate.

Secvențialitatea și fragmentarea percepției, generate de succesiunea cadrelor asemeni unui montaj cinematic, impune juxapuneri ale planurilor, comparații și translații ale formei și culorii, care sfârșesc în a prezenta realitatea drept o compoziție abstractă. Redusă la elementele de comunicare vizuală primare, realitatea nu pare a mai condiționa privirea, ci a fi generată de aceasta. Dispozitivul fotografic co-determină astfel construcția spectatorului în procesul de subiectivizare specific experienței estetice și construcția realității prin intermediul imaginii.

Regularitatea metronomică specifică proiectorului de diapozitive este la rândul său augmentată sonor, transformând aparatul de proiecție într-un element sculptural, demers care însoțește și potențează conceptualizarea diapozitivului însuși ca imagine materială, deopotrivă translucentă atunci când este proiectată și opacă atunci când se află arhivată. Astfel, diapozitiv_02 devine o instalație artistică imersivă, care asumă nu doar rolul didactic explicit, specific analizei conceptuale, ci și pe cel acordat dispozitivelor de Giorgio Agamben: orice asamblaj care are capacitatea de a capta, orienta, determina, intercepta, modela, controla gesturile, comportamentele, opiniile și discursurile ființelor vii. În acest sens, el este deopotrivă poetic – prin nostalgia pe care o proiectează – și politic, prin implicațiile sale asupra modului în care tehnologia captează, canalizează și limitează subiectivitatea privitorului.

Risc să afirm că, proiectând un timp anacronic în condiția digitală a temporalității noastre prezente, mereu sincronizate, proiectele fotografice ale lui Matei Bejenaru nu generează doar o experiență estetică, ci și o experiență a libertății.

Matei Bejenaru este un artist născut în 1963 în Suceava care trăieşte şi lucrează în Iaşi. Este absolvent al Institutului Politehnic Iaşi în 1988 şi al Universităţii de Arte “George Enescu” Iaşi, secţia Pictură în 1996. Din 1999 predă fotografia şi arta video la Universitatea de Arte “George Enescu” Iaşi. Este fondator şi director artistic al Bienalei de Artă Contemporană Periferic din Iaşi (între 1997 şi 2008). Este membru fondator al Asociaţiei Vector din Iaşi, fiind şi preşedintele instituţiei în perioada 2001-2011). Între 2003 şi 2007 a fost directorul artistic al Galeriei Vector din Iaşi. Tot în aceeaşi perioadă a iniţiat şi manageriat proiectul de cultură socială cARTier, realizat împreună cu colegi din Asociaţia Vector. În anul universitar 2011-2012 a fost profesor invitat la Université du Québec à Montréal (Canada). In proiectele sale artistice din ultimii ani, prin fotografie si filme video, el investigheaza materialitatea mediului fotografic si politicile de reprezentare in formatul documentar. Folosind platforma tehnologica specifica imaginilor analogice, fie ele statice sau dinamice, el aduce in prim plan procesul fotografic ca martor al crizei singularitatii si al angajamentului artistic.

Expoziția este organizată de Borderline Art Space prin Asociația Culturală AltIași. Sponsor: Gramma. Parteneri media: TVR Iași, Radio România Cultural, Ziarul de Iași, Modernism.ro.