fbpx
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | octombrie 1, 2022

Scroll to top

Top

Fly Above @ Slobozia

Fly Above @ Slobozia
Nistor Laurențiu

„Fly Above”, expoziție personală a artistului Petre Chirea, Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea” din Slobozia, astăzi, ora 15,00

Petre Chirea privește natura cu ochii exploratorului atunci când îi analizează reperele, folosindu-se de imaginația sa debordantă și uneori suprarealistă, pe care o notează în termenii unui expresionism cromatic, în care îl identificăm ca artist. În aceast proiect plastic, insistența asupra potențelor culorii, asupra frumuseții ei cu accente meditative, îl determină pe privitor să se piardă în tonurile care creează întinderi mirifice, retrăind ˶Facerea lumii” până la ˶Căderea în păcat” prin percepția materiei evocată într-o mișcare lină și continuă, prin ale cărei detalii descoperim acel ceva din suflul primordial și benefic al divinăți. Alăturări cromatice de impact, dătătoare de armonii prin vibrația lor ludică, acestea par să nareze odiseea pământului și apei, într-o orchestrație compozițională în care Petre Chirea ne arată perfecțiunea Genezei, așa cum s-a petrecut aceasta în primele trei zile și datele estetice ale unui posibil paradis. Dând impresia unei plutiri, imaginile nu sunt lipsite total de o dinamică interioară, de o repetitivitate a mijloacelor vizuale care tensionează germinația și geologia, solidul și lichidul, elementele fundamentale ale nașterii universului. Aplicații ale culorii în intensități și nuanțe vii, amintind o combustie a substanței de început, într-o nedefinită expresie a conglomeratelor, se transformă treptat într-o licărire, într-o apoteoză a luminii, pentru ca mai apoi să se întoarcă la un crepuscul generator de viață. Sugestia vegetației, a mării, a dimineții, păsări paradisiace, creează esența acestei picturi, care, de la notele sale nonformale, ajunge să sugereze conținutul imaginar al unor peisaje încărcate de trăiri. De data aceasta, însuși Petre Chirea se află în ipostaza Creatorului și își reconstruiește cosmosul exterior prin intermediul neliniștilor interioare, din dorința de a-și răspunde unor interogații, pe care le rezolvă prin dimensiunea imponderabilă a substanței, care, până la urmă, capătă greutate și se fixează.

Ana Amelia Dincă