Noli me tangere @ Bucureşti

Larissa Chireață, „Noli me tangere”, la Fundația „Ana” pentru Cultură și Artă, Calea Victoriei, 91-93, sâmbătă, 1 februarie, ora 18,00
Culoarea transformă lumea plastică a Larissei Chireață într-un demers expresiv, ușor de perceput în subiectul abordat recurent, acela al vaselor cu flori. Diferența dintre compoziții apare la nivelul pensulației, aplicarea tonalităților fiind susținută de tușa elaborată sau de cea fragmentată, de suprapuneri și aplicări ale culorii, care să evoce entuziasmul și metamorfozele interioare ale artistei. Titlul expoziției, „Noli me tangere”, sugerează tocmai rezerva sa față de anumite derapaje existențiale, care ar putea să îi perturbe liniștea necesară creației, vocația pentru contemplarea frumosului, pentru menținerea unui grad de spiritualizare a opțiunilor care să îi permit o permanent autodefinire. În funcție de afectivitatea care se instalează între motivul pictural și starea pictoriței de a-l înțelege și de a-l capta pe suprafața de lucru, morfologia reprezentărilor este dominată de note lirice, cu impact asupra privitorului. Conform raportului dintre închis și deschis, tablourile potențează efecte de atmosferă și spațialitate, valori tonale și o paletă atent consonantă cu ansamblul, menținut cu rafinament în limitele armoniei și echilibrului. Însă prezența tensiunii emoționale este rezultatul aplicării cadențate a nuanțelor, care fac posibilă o mișcare internă a imaginii, un ritm discret, creând câmpuri integrate vizual în arealul expresionismului abstract, cu forță de vizualizare în plină pagină. Picturalitatea alternează cu pata de culoare, formele vegetale abstractizate având o greutate minerală. Structura compozițională este concepută în câteva repere, lăsând la vedere frumusețea buchetelor de flori, care captează energii benefice, ale căror atribute sunt legate de principala carateristică a artistei, aceea de a fi coloristă. Deși pornește de la forma concretă, Larissa Chireață stilizează realitatea, păstrându-i datele recognoscibile. Consecința acestui fapt este tocmai pigmentul intens, uneori suculent, scăldat într-o atmosferă unde domină liniștea și bucuria de a contempla. Albul este implicat în mai toate abordările, făcând posibilă neutralizarea anumitor configurații prin grizare sau prin notele de strălucire, care vin ca accente fundamentale de expresivizare a câmpului cromatic. Griul neutru și albastrul, maronul și ocrul au un impact direct asupra stabilității planurilor constitutive. Complementaritățile susținute de eleganța unor luminiscențe, dar și contrastele implicate cu bun gust, au aliat suportul unui talent în derulare, care poate fi definit prin tendința de a analiza plastic imaginea, dar și prin capacitatea de sinteză, unitatea seriei de lucrări expuse acum, fiind reamarcată atât la nivel tematic, cât și stilistic. Fundalurile monocrome sau vibrate pictural pun în evidență subiectul care se relevă clar și poate fi perceput în deplinătatea lui expresivă.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Comentarii recente