Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 01/05/2024

Scroll to top

Top

Semn.Simbol.Semnificație @ Bucureşti

Semn.Simbol.Semnificație @ Bucureşti
Nistor Laurențiu

Luni, 19 februarie 2024, de la ora 19:00 se va deschide la Galeria ”Calea Victoriei
91-93”, expoziția intitulată „Semn.Simbol.Semnificație.”, semnată de Anca Pașa Deaconu și
curatoriată de Diana Roman.
Expoziția, organizată sub egida Fundației Ana pentru Cultură și Artă, se alătură
evenimentelor dedicate Zilei Naționale ”Constantin Brâncuși”, putând fi vizitată în perioada
19-25 februarie 2024.


Prin proiectul 12, artista Anca Pașa Deaconu și-a propus să organizeze în diverse
spații (galerii, muzee) un ciclu de douăsprezece expoziții personale de grafică (grupate în trei
serii de câte patru), toate purtând titlul Semn.Simbol.Semnificație. În prezent, se află la
începutul celei de a doua serii (a cincea expoziție).
Întrucât lucrările artistei sunt inspirate de operele încărcate de semnificații simbolice
ale lui Constantin Brâncuși (1876, Hobița, Gorj–1957, Paris), era firesc ca prima expoziție
din acest ciclu, vernisată în decembrie 2022, să fie găzduită de Muzeul Național din Târgu
Jiu care poartă numele cunoscutului sculptor. Orașul a fost ales în mod simbolic, pentru
ansamblul monumental alcătuit din Coloana Infinitului, Masa Tăcerii şi Poarta Sărutului (la
care se adaugă Aleea scaunelor), creat aici de Brâncuși în anii 1937–1938.
Îmbogățită cu noi lucrări, expoziția a fost apoi itinerată la Muzeul „Ion Jalea” din
Constanța, în februarie 2023. Și această alegere a fost una semnificativă, legată de originea
dobrogeană a artistei, care a urmat studii de licență la Facultatea de Arte a Universității
„Ovidius” din Constanța, la începutul anilor 2000, pe când atelierele studenților se aflau chiar
în respectivul muzeu. De asemenea, s-a dorit atunci crearea unui dialog vizual insolit între
sculpturile lui Ion Jalea din expunerea permanentă și lucrările de grafică ale artistei, așadar
un dialog între arta modernă și cea contemporană, bazat pe contrastul deschis-închis
(luminile și umbrele sculpturilor care păstrează monocromia pietrei, respectiv albul și negrul
din lucrările de grafică).
Expoziția Semn.Simbol.Semnificație și-a continuat „călătoria” și a făcut un nou
„popas” la Timișoara, în galeria Casa cu iederă, în octombrie 2023, în paralel cu ampla
expoziție Brâncuși de la Muzeul de Artă – Timișoara, în cadrul programului de manifestări
artistice găzduite de orașul de pe malurile Begăi, care anul trecut a fost Capitală Europeană a
Culturii. Și de această dată, artista a adăugat nucleului inițial o serie de lucrări create între
timp și a regândit panotarea pentru spațiul galeriei timișorene.
În ianuarie 2024, expoziția a revenit la Muzeul Național „Constantin Brâncuși” din
Târgu Jiu, locul de unde a plecat, pentru a marca Ziua Culturii Naționale, 15 ianuarie – data
de naștere a poetului Mihai Eminescu –, într-o prezentare reconfigurată. Pe lângă noile
lucrări de grafică realizate de Anca Pașa Deaconu, expoziția a inclus, în premieră,
dimensiunea de workshop experimental: artista a implicat interactiv comunitatea artistică
locală, oferind unui număr de 12 elevi de la Liceul de Arte ,,Constantin Brăiloiu” și de la
Palatul Copiilor din oraș câte o coală de hârtie pe care era desenat un cerc, folosind
combinații de alb, negru și auriu (pentru fundal și, respectiv, elementul figurat), inspirată
fiind de Păsările lui Brâncuși pentru Templul din Indore (în bronz auriu polisat, în marmură
albă și neagră). Acceptând provocarea, fiecare participant la workshop a completat desenul,
conform propriei imaginații și prin raportare personală la opera lui Brâncuși.
Iată că acum, cu prilejul Zilei Naționale Constantin Brâncuși, expoziția
Semn.Simbol.Semnificație ajunge și la București, în galeria Calea Victoriei. Vernisajul a fost
programat în mod deliberat pentru data de 19 februarie, zi în care, anul acesta, se împlinesc

148 de ani de la nașterea marelui sculptor. Deși artista a gândit inițial expoziția ca fiind una
exclusiv de grafică, ea a introdus acum, față de versiunile anterioare, o instalație site-specific,
concepută special pentru spațiul galeriei bucureștene: incitată de stâlpul median, l-a îmbrăcat
într-un material textil negru și a presărat la baza acestuia niște sfere albe, reluând astfel în 3D
principiile compoziționale ale lucrărilor bidimensionale de grafică: contrastul pregnant alb-
negru, cu conotații simbolice legate de dihotomii (ziua și noaptea, lumina și întunericul,
binele și răul); sau concentrarea întregului demers plastic asupra formelor fundamentale:
cercul / sfera, pătratul / paralelipipedul dreptunghic – cu trimitere directă la procesul de
epurare a formelor și a volumelor din arta lui Brâncuși.
În lucrările sale de grafică din expoziția Semn.Simbol.Semnificație, Anca Pașa
Deaconu resemantizează motive brâncușiene, printr-o interpretare de tip semiotic. Artista
invită privitorul într-un drum inițiatic, pentru a traversa un labirint de semnificații a căror
descifrare presupune contactul cu opera brâncușiană, emblematic reprezentată prin ansamblul
monumental de la Târgu Jiu.
Regăsim, astfel, în expoziția Ancăi Pașa Deaconu motivul sărutului brâncușian,
sublimat pe grinda orizontală a Porții Sărutului sub forma sferei secționate median – un
laitmotiv dominant – sau trimiteri la elementele romboidale (modulul octaedric), care asigură
creșterea ritmică pe verticală a Coloanei Infinitului, și la numărul simbolic 12 (scaunele de la
Masa Tăcerii, cei 12 apostoli, cele 12 luni ale anului, numărul de ore ale zilei / nopții). Toate
acestea, în lucrări care poartă însă amprenta profund originală a artistei.
De pildă, sub titluri ca Începuturi, Oglinda, Reflexie, Simbol, Scut, Povestea unui
templu, artista creează compoziții în care spațiul plastic este descompus și recompus în
manieră scenografică și geometrizantă, jonglând cu ambiguitatea și misterul luminii, în
același timp diurne și nocturne, într-un joc caleidoscopic de reflexii multiple, care sugerează
întoarcerea la începuturile lumii, la creația primordială.
Nu în ultimul rând, expoziția Semn.Simbol.Semnificație se înscrie într-o serie de
evenimente pe care artista le-a organizat ca parte a cercetării sale doctorale la Universitatea
de Arte București, precum proiectul „Față în față” la Muzeul de Artă Constanța (august 2022)
sau „Față în față. Începuturi” la Galeria Arta a UAP Craiova (februarie 2023), în care a
combinat cu rafinament și inteligență vizuală diverse medii de expresie – pictură, obiect,
colaj, instalație, fotografie, video, performance. Proiectul 12 va continua pe parcursul a încă
(cel puțin) un an și se va încheia cu ultima dintre cele douăsprezece expoziții.

Eduard Andrei,
critic de artă