Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 01/05/2024

Scroll to top

Top

Blight @ IOMO – CFP

Blight @ IOMO – CFP
Nistor Laurențiu

In cadrul evenimentului OPEN DOORS organizat, cu ocazia Zilelor Sculpturii București, de către The Institute, galeria IOMO vă invită la vernisajul expoziției Blight. Blight este o instalație imersivă concepută de sculptorul Alexandru Ranga și curatoriată de către Andrei Barbu.

Vernisajul va avea loc joi, 11.04.2024 de la ora 18.00

Blight este o instalație imersivă de dimensiuni mari, al cărei volum desfășurat ocupă aproximativ 60% din volumul galeriei. Pentru conceperea ei, Alexandru Ranga s-a folosit de o varietate mare de materiale – oțel, rabiț, folie de plastic transparentă și neagră topită, ipsos, lemn, vantablack și nisip acvatic negru. Instalația este compusă din două categorii de piese – obiecte ready-made și lucrări concepute anterior de către artist. Peste piesele ready-made s-a intervenit cu vopsea neagră și vantablack, aplicate cu aerograful. În completare, sunt adăugate piese metalice de dimensiuni mici, din portofoliul artistului, cum ar fi elementele teriomorfe lucrate din bavuri metalice și acoperite cu un strat de vantablack. Albinele și șobolanul sunt prezente aici ca elemente deja recunoscute, ce fac parte din marca personală Alexandru Ranga. Instalația Blight își amplifică valența imersivă prin ilustrația sonoră semnată Cristin Negriuc.


De la început a fost vorba de o idealizare care să apropie materialele comune din care este făcută lucrarea de potențialul plastic pe care artistul și-l imaginează și de o exagerare a conceptului care să lase un spațiu gol, evident și firesc, între lucrare și potențialul ei tematic.
Blight este încercarea artistului de a aduce în lumea viselor sale calități sau procese de degradare ale lumii reale și mai ales de a aduce visul aici, odată afectat de realism, în totalitatea lui. Cu alte cuvinte, tema este un dialog între realitatea artistului și lumea viselor sale și, mai mult decât atât, este lupta de a le ține împreună, un fel de Atlas orizontal, care fără să poată ține greutatea verticală a cerurilor, este pedepsit să împace extremele.


Poezia scrisă de William Blake este o machetă de idee pentru lucrarea luată ca un întreg. Tyger este lucrarea de artă, dar nu în forma pe care o are acum, cât în potențialul ei. Dacă mâinile și ochii artistului le-am văzut și le-am atins, potențialul lucrării este făcut de mâinile și ochii săi în potențialul lor, care se desfășoară complet doar în lumea interioară a viselor sale alterate de realism. Realismul, la rândul lui, este alterat de vis, iar artistul deși ghidat de o înțelegere naturală, produce obiecte culturale și iese din mersul firesc al naturii. Cultura nu este de fiecare dată funcțională, de multe ori este chiar anti-naturală și neagă des un confort obișnuit. Visul și contextul ascuns al artistului sunt văzute ca origine a acestei culturi și apar ca intenție care îl face să-și nege nevoile imediate pentru un potențial nemuritor (immortal). Corelarea elementelor instalației imersive cu un concept spațial este oferta artistului de a intra, fizic, în spațiul propriilor vise.


Din aceeași invitație spre familiarizare, lucrarea se depărtează de abstract într-un mod critic. Apare constant referința unui figurativ, indiferent ca este biologic sau doar figura a ceva cunoscut, ce devine infrastructură și suport existent pentru idei noi, într-un context în care este valoroasă nu noutatea conținutului cât raportarea la el. Conținutul formal nu mai este produs în întregime de la zero, inventat emoțional, cât reiterat, iar toate figurile cunoscute, forma familiară a unei biciclete, a unui pat sau propria noastră imagine în oglinda de la intrare devin infrastructură existentă pentru noutate.


text curator, Andrei Barbu