Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 17/11/2024

Scroll to top

Top

Corp figură * idoli @ Simeza

Corp figură * idoli @ Simeza
Nistor Laurențiu

Elena Scutaru Corp figură * idoli curator Adriana Oprea design grafic Corina Gabriela Duma galeria Simeza 20 noiembrie – 4 decembrie 2024 vernisaj miercuri, 20 noiembrie, 18h -20h
Elena Scutaru propune o expoziție cu caracter retrospectiv, reunind eșantioane ale secvențelor de lucru, instalațiilor, expozițiilor și seriilor de obiecte care au marcat cariera artistei de la începutul anilor ‘90 până în prezent. Privirea retrospectivă, gestul reconstitutiv și atitudinea orientată spre reelaborare, replicare și autocitat sunt trăsături definitorii ale modului ei de lucru; dezvoltarea unui proiect prin recuperarea, redimensionarea și re-producerea cu modificări ale unor piese, situații și provocări ridicate de proiecte anterioare fiind pentru Elena Scutaru modus operandi. Silueta umană încorporată în instalațiile Procesiuni pe care le-a inaugurat în 1995 pentru a le relua apoi în 1997 și 2000 sunt un exemplu princeps pentru felul în care un leitmotiv hibrid și multimedial, însumând mai multe estetici care țin de scuptură, obiect, asamblaj dar care probează și o anvergură de land art, pornește din atelierul artistei și navighează ulterior epoci biografice îngemănate sau separate în timp, etape distincte de carieră artistică, stiluri și contexte profesionale succesive și de fiecare dată diferite. Proiectul actual instalat în galeria Simeza, la
rându-i un spațiu de artă cu încărcătură istorică și cu statut iconic în lumea artei românești, preia
această dinamică proprie de producție a artistei și înscenează, de pe pozițiile unei noi distanțe
cronologice față de propria-i istorie de atelier, un nou asemenea episod.
Formate și materialități aduse la scară și proporții diverse, distribuie pe o paletă vizuală largă
familiile de ”idoli” asamblați din lut, paie, fân, crengi, așchii de lemn, fier-beton, textil, iută,
cânepă, sisal, plasă de sârmă, lemn, ipsos, tablă sau rășini. Referința la o entitate culturală și
religioasă care a traversat secole de istorie și artă greco-latine și iudeo-creștine, până la ”idolii
moderni” ai avangardei și ai filosofiei politice recente, întrunește o multitudine de concepte și
realități pe care personajele Elenei Scutaru le întruchipează cu deja recognosibilul lor aer hieratic
și teatral. De la idee la imagine, de la formă la corp, reprezentare și percepție, fetiș și cult,
aparență și umbră, narcisism și celebritate, Corp figură *idoli (re)pune în scenă dimensiunile
structurale ale activității artistei, anume oniricul, fantasticul, stranietatea și dedublarea, masca,
devoalarea și ascunderea, autoportretul și automistificarea. Apelând la posibilitățile pe care i le
oferă în istoria artei reconstituirea, reangajarea mai-vechiului, recuperarea, copia, replica și
reconstrucția, Elena Scutaru (își) oferă un nou comentariu, scalat momentului istoric prezent și
exersat în raport cu propriile tematici identitare care, corelate fiind cu religiosul, autenticitatea și
simulacrul, valorizează noi puncte de contact între universul introspectiv al artistei și

consumismul generic al contextului actual în care ea activează.

Reprezentantă a generației anilor ’90 formată la Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu
din București, specializarea Sculptură, Elena Scutaru (1964) activează la intersecția dintre
sculptură, instalație, obiect, asamblaj și medii mixte. Participă la rezidențe artistice, burse și
audiențe la Aachen (1993), Akademie der Bildenden Künste și Kulturkontakt (Viena, 1994,
1999) și Cité Internationale des Arts (Paris, 2015), prilejuri de a cunoaște și expune alături de
mulți alți artiști internaționali. Interesată de estetica artei povera, aduce în creația sa aspecte ale
vieții cotidiene și istorii personale în instalații prezentate la Muzeul Național de Artă
Contemporană din București (Adăpost temporar, 2023), în spații de artă contemporană
(Sandwich OffSpace), galerii ale Uniunii Artiștilor Plastici din România și centre culturale din
țară și străinătate. Elena Scutaru trăiește și lucrează în București, unde din 1998 este cadru
didactic la Universitatea Națională de Arte.
Critic de artă și curator, Adriana Oprea (1982) curatoriază expoziții concentrate cu precădere
asupra activității artistelor femei, colaborând cu publicații și spații de artă din România. Lucrează
din 2006 ca muzeograf și cercetător în cadrul arhivei documentare a Muzeului Național de Artă
Contemporană din București și este membră a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Artă
(AICA). Printre expozițiile recente curatoriate de ea se numără Reka Csapo Dup. 5 $ Milkshake
(Spațiul The Institute, Combinatul Fondului Plastic, 2021), Elena Scutaru. Entități multiple
(Museum of Art Arad, 2023) și Roxana Ajder. Games People Play (Galeria Strata, 2024).

Adriana Oprea locuiește și lucrează în București.

Elena Scutaru
Body Figure * Idols
curator Adriana Oprea
graphic design Corina Gabriela Duma
Simeza Gallery
November 20 – December 4 2024
opening Wednesday November 20, 6 pm
Elena Scutaru proposes a retrospective exhibition, bringing together samples of the previous
working phases, installations, exhibitions and series of objects that have marked the artist’s
career from the early 90s to the present. The retrospective view, the remake and the attitude
oriented towards re-elaboration, remake and self-quote are defining features of her way of
working; the development of a project through the recovery, resizing and re-production with
modifications of pieces, situations and challenges raised by previous projects being for Elena
Scutaru modus operandi. The human silhouette embodied in the installations Processions that she
inaugurated in 1995 and then resumed in 1997 and 2000 are a prime example of the way in
which a hybrid and multimedia subject, combining several aesthetics related to sculpture, object,
assemblage but also demonstrating a land art opening, starts from the artist’s studio and then
navigates through biographical epochs that are either twinned or separated in time, distinct stages
of her artistic career, successive and each time different styles and professional contexts. The
current project installed in the Simeza gallery, in its turn an iconic art space in Romanian art
milieu, takes up this specific dynamic of the artist’s own production in order to stage, this time
from the positions of a new chronological distance against her own studio history, a new episode
of this kind.
Shapes and materialities brought to various scales and proportions, disseminate on a wide visual
palette the families of „idols” assembled from clay, straw, hay, twigs, wood shavings, ironconcrete,
textile, jute, hemp, sisal, wire netting, wood, plaster, tin or resin. The reference to a
cultural and religious entity that has crossed centuries of Greco-Latin and Judeo-Christian history
and art, up to the „modern idols” of the avant-garde and recent political philosophy, brings
together a multitude of concepts and realities embodied by Elena Scutaru’s personnages with
their already recognizable hieratic and theatrical air. From idea to image, from form to body,
representation and perception, fetish and cult, appearance and shadow, narcissism and celebrity,
Body Figure *Idols (re)stages the structural dimensions of the artist’s activity, namely the
oneiric, the fantastic, strangeness and duality, mask, disclosure and concealment, self-portrait
and self-mystification. Relying on the possibilities offered to her in art history by reconstitution
and re-employment of the past, recovery, copy, remake, replica and reconstruction, Elena
Scutaru offers a new commentary, scaled to the present historical moment and practiced in
relation to her own identity themes which, correlated with the religious, authenticity and
simulacrum, thus enhance new points of contact between the artist’s introspective world and the

all-encompassing consumerism of the context in which she currently works.

Important member of the ’90s generation in Romanian art who studied at the Institute of Visual
Arts Nicolae Grigorescu in Bucharest, Sculpture Department, Elena Scutaru works at the
intersection of sculpture, installation, object, assemblage and mixed media. She participated in
art residences and fellowships at Aachen (1993), Akademie der Bildenden Künste, Kulturkontakt
(Viena, 1994, 1999) and Cité Internationale des Arts (Paris, 2015), where she had the occasion to
meet and exhibit together with several other international artists. While interested in arte povera,
she brings aspects of daily life and personal histories in her work, in solo shows organized at the
National Museum of Contemporary Art in Bucharest (Temporary Shelter, 2023), at various
contemporary art spaces in Romania such as Sandwich OffSpace, Union of Visual Artists
galleries and cultural centers in Romania and abroad. As an art teacher at the National University
of Arts since 1998, Elena Scutaru lives and works in Bucharest.
Art critic and curator, Adriana Oprea has been curating exhibitions focused primarily on
Romanian female artists, while working with professionals, art spaces and art publications across
the Romanian art world. She has been working at the National Museum of Contemporary Art in
Bucharest since 2006, where she is currently documenting contemporary art in Romania, and she
is a member of International Association of Art Critics. Her recent curated shows include Reka
Csapo Dup. 5 $ Milkshake (The Institute Space, Combinatul Fondului Plastic, 2021), Elena
Scutaru. Multiple Entities (Museum of Art Arad, 2023) and Roxana Ajder. Games People Play
(Strata Gallery, 2024). Adriana Oprea lives and works in Bucharest.