EYE SQUATS @ București
Magdalena & Bogdan Pelmuș
Deschidere: Joi, 20 mai, 2021, h 17 – 21
20 mai – 29 iunie 2021. . .
Eye Squats este definită de o atracție aproape magnetică, specifică opușilor, care prezintă spectrul larg al perspectivelor celor doi artiști. Dimensiunile potențiale prezentate de conceptul orizontului se reunesc într-un dialog al dihotomiilor interior-exterior, acolo-aici, sus-jos, feminin-masculin.
Orizontul exterior, guvernat de limite, un viitor incert, datorat de natura firească a lucrurilor, așteaptă să fie cucerit / dezvăluit / descoperit, fiind potențat de acțiunea umană. Video-urile Magdalenei Pelmuș parcurg trasee, într-o succesiune / depășire a etapelor, o luptă între speranță și resimțirea incapacității, o pendulare între vis și realitate, între trecut – prezent – viitor. Artista cercetează orizontul empiric, aparenta simplitate generatoare de iluzii, marcajul care unește cele două dimensiuni devenind traductibil în ideea de perspectivă a vieții, a parcursului sinelui în viață. Traseul vizual este parcurs înainte și înapoi, profunzimea perspectivei este adusă în plan apropiat, se plimbă între viitor și prezent, ca apoi privirea să se așeze în repaos linear, pe suprafața orizontală. Respirația agitată, pulsul crescut se relaxează treptat într-un abandon calm. Memoria timpului contemplat se revelează în obiectele construite într-o acțiune meditativă, în orizonturile țesute din mărgele.
Bogdan Pelmuș încasetează spații care subliniază absența corpului fizic, focusându-se pe memoria locului, contextul orizontului său reieșind din universul interior. Lucrarile sale interacționează cu publicul, oglinzile populând spațiul cu prezența umană întâmplătoare și aleatorie, animându-l cu propriile reacții / comportamente, generând temporar mișcare și memorie în spațiul inert. Spațiul devine co-dependent de om, este subliniat de absența / prezența unei persoane. LOC-ul așteaptă să fie privit, descoperit, implicit străbătut, prin repetarea traseului – inducându-se ideea de ciclicitate: ocupare, locuire, consum, abandon, relocuire; introducându-se, astfel, în discuție ideea orizontului istoric (istoria se repetă). LOC-ul devine, astfel, o dovadă a existenței omului, un orizont umanoid consemnat în istorie.
„Linia dintre pământ și cer, o ușă, un perete, o stare, o etapă, au limite aparente, au orizont. Există ceva dincolo, nou, necunoscut, iluzie, speranță. Orizontul contemplat cere mișcarea ochilor. ”
. . .
Magdalena Pelmuș (n. 1974, Constanța, România) este artist vizual și performer, absolventă în 1999 a Universității de Artă „N.Grigorescu” din București, secția pictură. Devine în 1999 co-fondator Sursa Group, în 2006 co-fondator al Loading Open LAB – artist run space, București, iar în 2020 co-fondator al grupării feministe Locomotive Art Sorority. Primește bursa U.A.P pentru tineri artiști în anul 2000 și premiul I pentru lucrarea „Mother. Weeping Terrorist” la secțiunea intermedia a Bienalei de Miniatura, din cadrul Galeria Moderna a Centrului Cultural Gornji Milanovac, Serbia.Expoziții personale (selecție):
2020 #protection_masks, jurnal online pe paginile Facebook și Instagram Magdalena Pelmuș;
2019 As We Speak…, Creart, București;
2016 WAS Bienale / Nothing to Communicate, one night event, Loading Open LAB / București (Ro) & online / AustriaBienale și expoziții de grup:
2020 Pandemic Loop Disorder, Diptych Art Space București,
Galería K”Arte, Tg. Mureș;
Pudendum Femininum, Alert Studio, București;
Phalus Impudicus, Alert Studio, București; Liberté, égalité, sororité -despre fertilitatea paradoxală a constrângerii, Atelier 35, București, RO & paginile de social media Locomotive sorority ; #jurnaldevirus, online pe paginile Facebook și Instagram White Cuib, RO; #contactless, online pe paginile facebook și Instagram Galateca, RO;
Scurt Circuit, online pe paginile Facebook și Instagram Aliaj și Diptych, RO;
2018 Bienala de Miniatură, Galeria Modernă a Centrului Cultural, Gornji Milanovac, Serbia;
Imago Mundi, Join the Dots – Connect the Distances, Salone degli Incanti, Trieste, Italia;
2017 Bienala Art Encounters:În Linii Mari / Caiete de Schiţe,Balamuc, Timisoara; Art Safari , Galeriile Kretulescu, Bucuresti, RO ; CAF 1 / Contemporay Art Fair 1, Materia Repozitorium, Bucuresti, RO;
2016 Nag retrospect / Memory leaks, Arcub Bucuresti, RO;
European cuteness art, Institutul Cultural Italian, Bucuresti, Ro și Sofia Arsenal Contemporary Art Museum (MAC), BG; The Room 2 –There will be light, eveniment NAG ,Seabam Arthub , Bucuresti, RO;
2015 EBienale III / Nostalgia, Victoria Art Center, Bucuresti, Ro; Art Safari, CICLOP, Bucuresti, Ro;
2014 Snapshot Romania, Contemporary Artists from Romania, Treviso, Italia;
2009 Reink B.A.L.K.A.N. art, video, Skopje, Macedonia; Idila, galeria Atelier 030202; Bucuresti, RO;
2012 We are the 00’s Made in Ro, actiune interactiva de Noaptea Muzeelor, Muzeul de Arta Brasov, RO; Playground , video, eveniment NAG, Galeria Studio Arte, Bucuresti, Ro;
2011 TACHES / TACHES, Saint Lo, Normandia, Franta; Fur & Skin, Galeria ArtYourself, Bucuresti, Ro;www.magdalenapelmus.com
Instagram: @magdalenapelmus
. . .
Bogdan Pelmuș (n. 1975, Tulcea) trăiește și lucrează la București; absolvent al Universității de Arte „N. Grigorescu”
București, România. A primit bursa Uniunii Artiștilor pentru tinerii artiști în 2001 și bursa „C. Brâncuși” a
Institutului Cultural Român, Cite International des Arts, Paris, Franța în 2008. Bogdan Pelmuș este, de asemenea,
membru fondator al Sursa Grup, București, Manifestare Hibrid,
membru fondator NIT Gallery / Atelier 35, București și al artist- run- space
Loading Open LAB, București, RO.Expoziții personale:
2014 Muzeul Neintenționat / Heroic.Accidental.Historic.Anguished., Galateca
Gallery, eveniment paralel Bienala București
2013 Made in, Atelier 030202 București; 2009 Betoane și Eroi, instalatie-video-performance, Galeria Calina, Timișoara; 2007 Mecanism ROGVAIV, instalatie, Muzeul de Artă Contemporană KO.KE.M Miercurea- Ciuc, RO CA, performance Loading Open LAB, București versus La Petite Mort Gallery, Ottawa, CanadaBienale:
2018 a XIV-a Bienală în miniatură Centrul Cultural Gornji Milanovac, Serbia;
2017 Biennale Art Encounters: In Lines / Sketchbooks, Balamuc, Timișoara, Ro; 2016 Was Bienale, Nimic de comunicat, Loading Open Lab, București, Ro, Viena, Austria;
2015 EBienale 3, VictoriaArt Center, București, Ro;
2013 EBienale 2, Galeria AnnArt, UNA Galeria, Bucuresti;
2008 a III-a Bienală Internațională de Artă Contemporană București – A fi aici.Mapping the Contemporary; Safe Mapping AKA They Are Watching ! Loading Open LAB, București Ro;
Now Art Now Future. Present Time, Lituania; a III-a Bienala Internațională de Gravură Experimentală, Centrul
Cultural „Palatele Brâncovenesti”, București, Ro; a IX-a Bienală Internațională de Miniatura, Galeria Modernă a Centrului Cultural, Gornji Milanovac, Serbia / „Panoramic XXL”Expoziții de grup:
2020 Pandemic Loop Disorder, Diptych Art Space, Bucharest; Aliaj/ Scurt Circuit #1 // despre Apropiere și Îndepărtare/ expozitie online; Breaking (Im)possibilities, Centrul multicultural al Univ.Transilvania, Brașov; Tete-a-tete IV, Rezidenta BRD, Scena 9; Imago Mundi, Join the Dots-Conect the Distances, Salone degli Incanti, Trieste, Italia;
2016 Nag retrospect; Memory leaks, Arcub București, Ro; Room 1, NAG 2016 Seabam Arthub, București, Ro; Contaminazione 2016, Galeria C. Brâncuși, Sala Parlamentului, București, Ro, Muzeul de Artă Contemporană Arsenale, Sofia Bulgaria; Galeria Core Rome, Italia; European Cuteness Art / Extension, Institutul Cultural Italian, București;
2014 Snapshot România, Artiști contemporani din România, Treviso, Italia;
2011 Fur & Skin, ArtYourself Gallery, București; Cum a fost posibil? , ArtYourself Gallery, București, Ro;
2009 ReinkB.A.L.K.A.Nart, video, Art Factor, Skopje, Macedonia;
2007 PANORAMIC XXL – Eurobarometru vizual / C.I.A.C; MNAC București; Muzeul de Artă din Iași, Muzeul de Artă din Cluj; Muzeul de Artă Timișoara, Ro.
. . .
*Purtatul măștii este obligatoriu pe tot parcursul vizitei în interiorul spațiului expozițional.*
Comentarii recente