Fish on a wire @ București
Mihai Moldovanu _ „Fish on a Wire” 18 ianuarie – 18 februarie 2019 _ curator Mihai Plămădeală, la Galeria CONTEMP
Fish on a Wire – Peştele ştie tot
Pentru Mihai Moldovanu artele textile reprezintă rampa ideală de lansare spre alte orizonturi vizuale. Creaţia sa îngemănează instalaţia, asamblajul, colajul, pictura, grafica şi obiectul. În funcţie de proiect, fiecare dintre acestea poate deţine prim-planul. Lucrările sale sunt inscriptibile în Mixed Media, dar faptul de a căuta volumul sau de a marşa pe expandarea spaţiului şi pe juxtapunerea texturilor îl apropie de obiect şi de sculptură până într-un punct în care diversitatea materialelor folosite este atenuată considerabil de semnele vizuale în slujba cărora au fost puse. Ocazional, artistul apelează şi la elemente multimedia, respectiv la lumină, proiector, PC şi nu numai. Altfel spus, sfera textilului reprezintă pentru el deopotrivă o zonă de confort şi un punct de start, diversitatea este lege de compoziţie, iar decorativul un hotar semideschis, care permite transcenderea sa. Simbioza dintre latura decorativă şi cea iconografică este o marcă a artistului.
Expoziţia “Fish on a Wire”, configurată pe criterii morfologice şi iconologice, în această ordine, prinde, printr-un număr minim de lucrări, spiritul muncii întreprinse de Mihai Moldovanu în întreaga sa activitate. La nivel formal, numitorul comun este folosirea pătratului, a rombului şi elipsei. Paleta cromatică gravitează în jurul albastrului şi roşului, iar ieşirea în volum se face prin volută. Pictura este prezentă atât în asamblaje, cât şi ca atare, de fiecare dată cu rol activ în economia lucrărilor, în manieră nondecorativă. Mai mult, elementele picturale se constituie în metasemne.
Pe un alt palier de analiză, ochiul dintr-o lucrare este de inspiraţie neolitică, din cultura Cucuteni; peştele, reprezentat din profil, este de sorginte creştină, fiind acronim al grecescului ΙΧΘΥΣ – Iesous Christos Theou Yios Soter (Isus Christos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul), iar apa, reprezentată într-o altă lucrare în ipostază fluid-gravitaţională, este, în context teologic, alegorie a latentului, germinativului, nedeterminatului. Crucea, iconostasul, templul, aripa (angelică), dar şi instrumentul muzical cu coarde, simbol al armoniei celeste apar în mod recurent în creaţia lui Mihai Moldovanu.
Revenind la morfologie, peştele, în ipostază volumetrică, a fost proiectat digital şi realizat, element cu element, pe o imprimantă 3D. Structura portantă, ea însăşi reţea de fire, a fost bobinată manual cu material textil. Ideea, cea care a precedat forma, realizarea şi ansamblul unitar constituit în semn, se întrepătrund în discursul unui artist complet, original şi neconvenţional al cărui modus operandi transcende maniera, genurile şi stilurile.
În fine, nu am propus peştele drept element unificator din motive ihtiologice, ci mai degrabă pentru că, după cum spunea Goran Bregović în soundtrack-ul filmului regizat de Emir Kusturica, Arizona Dream, peştele ştie tot (“The fish doesn’t think because the fish knows everything” – cântecul This is a film). Titlul parafrazează la rândul său o altă cunoscută peliculă, Bird on Wire, a lui John Badham, dar şi cântecul omonim compus de Leonard Cohen. Desigur, motivul principal al alegerii ţine de raţiuni artistice sau cel puţin muzeografice.
Mihai Plămădeală, curator
Comentarii recente