Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | august 6, 2020

Scroll to top

Top

Forțu Nastasă

Administrator
Nastasă Forțu
Nastasă Forțu
Adresa: Str. Muncii, nr 14, BARLAD – România
Tel: +40772 218 372
e-mail: fortunastasa@yahoo.com

web: ,

adam-si-eva_inconjurati

Prezentare Demers Artistic

Doamnelor şi domnilor,
Este pentru mine o mare bucurie , de a inaugura prezenţa acestei expoziţii în , circumstanţele jubiliare pe care le cunoaşteţi, ,,Zilele Culturale Bârladene’’ fixând de fapt , o personalitate de prim plan a artei noastre.
Arta pe care o face dl. Forţu este în primul rând o expresie a libertăţii în general, ştiind că meseria artistului este libertatea, dar această formă în cazul său este prin excelenţă o manifestare a stării de libertate. Paul Klee spunea în 1924 la Viena, într-o conferinţă, că lumea în care trăim nu este singura lume, ci există o multitudine de lumi posibile.
Năstasă Forţu ne invită la o călătorie într-o astfel de lume posibilă, care nu poate fi decât imaginară, plonjând într-o lume, într-un spaţiu care aparţine imaginarului, aparţine facultăţilor noastre familiare de înşurubare într-o realitate mai complexă decât ne lasă să vedem simpla privire a realităţii. Cred că N. Forţu reprezintă o zonă originală a imagisticii contemporane tocmai prin libertatea pe care şi-o asumă. Spun şi-o asumă pentru că este un pariu greu de susţinut, de-a fiinţa, de-a funcţiona în parametrii aceştia care nu stau la îndemâna cotidianului. În general existenţa noastră cotidiană este supusă unei uzuri permanente, unui exerciţiu de rutină şi tot soiul de urgenţe cotidiene ne fac să avem o relaţie restrânsă, limitativă faţă de artă. N. Forţu depăşeşte ecranul acesta al realităţii imediate şi plonjează în spaţiul imaginarului.
Călinescu spunea că oricine ar trebui să fie o lună într-un an liber, în fiecare lună o săptămână, în fiecare săptămână, o zi, în fiecare zi o oră, în care să fie liber şi inactual. Această stare de libertate şi de inactualitate pe care o obţine, pe care de fapt o câştigă Forţu, este, cred, chiar condiţia artei. A evada, a fi înşurubat în realitate, a fi prezent în toate determinările şi în acelaşi timp de-a ieşi din această realitate şi de a putea să contempli de la o anumită distanţă metafizică lumea.
Forţu pune în scenă o sumă de reprezentări care aparţin unui repertoriu decorativ şi simbolic vast, bazat pe mitologiile lumii şi bazat poate mai cu seamă pe o mitologie personală, pe un sistem propriu de valori şi reprezentări. Cred că a opera cu astfel de lucruri, de valori, este o şansă. Demersul lui Forţu mi se pare meritoriu dacă consider că în concesiile imaginii în sec. XX, care au condus spre aceste destrucţii, aceste decompoziţii figurative, prin recul, ne provoacă o rechemare a valorilor durabile, a valorilor pe care le putem controla cu sistemul nostru de cunoaştere. Sigur că nu trebuie să vedem în aceste explozii imagistice descrieri ale unui sistem mitologic, pentru că ele numai întâmplător comunică cu sisteme mitologice, sisteme vizuale constituite, pentru că dincolo de toate acestea şi, mai important decât toate acestea, este ceea ce artistul crede şi este pentru mine un fenomen extrem de interesant. În tristeţile, în singurătăţile, în bucuriile, în izolările, în exaltările, în entuziasmele şi în disperările de la Bîrlad sau Vaslui, un artist ca Forţu reuşeşte să construiască şi să stăpânească o astfel de imagine. Ştiam despre evoluţiile sale şi eram curios să urmăresc. Am sentimentul că asist la afirmarea unui artist cu adevărat semnificativ pentru evoluţiile imaginii, limbajului vizual în Moldova şi evoluţiile limbajului vizual în România.
Mă bucur şi îi sunt recunoscător pentru că mi-a oferit ocazia să fiu martorul acestei evoluţii. Ne putem aştepta la supreme deliberări ale bagajului său imagistic, la materializări ale dotării sale, ale înzestrării sale fabulative. Cred că în N. Forţu putem să aplaudăm concretizări ale revanşei târzii pe care pictura din Moldova o aduce pe scena artistică naţională.

Constantin Prut

website link: ,