Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 19/04/2024

Scroll to top

Top

[:ro]LA ÎNCEPUT A FOST DESENUL @ Veneția[:]

[:ro]LA ÎNCEPUT A FOST DESENUL @ Veneția[:]
Nistor Laurențiu

[:ro]

Comunicat de presă al Institutului de Cultură si Cercetare Umanistică din Venetia

,,LA  ÎNCEPUT A FOST DESENUL” – ,,IN PRINCIPIO FU IL  DISEGNO” – expoziție de grafică românească contemporană la ,,Piccola Galleria” – Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția

Vineri,  4 august 2017, orele 18.00, la ,,Piccola Galleria” a  I.R.C.C.U. din Veneția a avut loc vernisajul expoziției  de grafică contemporană  ,,La început a fost desenul”  care include opere ale  reputaților artiști români contemporani  Sorin Ilfoveanu , Dan Erceanu, Nicolae Alexi, Ion Atanasiu Delamare (București), Onisim Colta (Arad) și Dragoș Pătrașcu (Iași), acesta fiind și curatorul proiectului.

Expozitia intitulată ,,In principio fu il disegno” reprezintă o metaforă ,,dell`infanzia dell`arte” (despre copilăria artei), un omagiu adus desenului ca fiind modalitatea de expresie cea mai apropiată de idee. Ca  funcție instrumental-simbolică a creierului, cu aceeași valoare ca limbajul oral ca și scrisul, desenul a reprezentat dintotdeauna structura de rezistență în elaborarea operei de artă. Începând cu a doua jumătate a secolului al XX-lea,  emanciparea desenului  în contextul artelor vizuale de după 1960 – 1970 devine un act manifest prin diversificarea viziunilor și opțiunilor tehnice ale artiștilor. De altminteri și conținutul denumirii de artist se modifică în sensul că ea definește un tip de creator complex, deschis experimentului și inovației, orientat spre cercetare prin medii diferite ale artelor vizuale, prin sincretismul viziunilor, tehnicilor și procedeelor specifice anumitor domenii.  Revenirea desenului pe scena artei contemporane la mijlocul anilor 1990 este explicată prin libertatea pe care aceasta o oferă artiștilor, ca un curent subestimat și puțin analizat. Nimeni nu declarase vreodată că desenul a murit, așa cum au făcut artiștii, custozii și criticii cu pictura. Neanalizat la modul sistematic, desenul le-a permis artiștilor să aleagă perspectiva dorită. Ușurința cu care putea fi realizat, faptul  că nu necesita colaboratori sau negocier cu alte persoane, așa cum se întâmplă cu instalația, fotografia sau chiar cu pictura, toate acestea au făcut din desen  o artă atractivă.

Artiștii au găsit un refugiu de la rigorile conceptualismului, poststructuralismului și teoriei critice. Poate că invizibilitatea critică și teoretică a desenului  a creeat o oază perfectă pentru artiști, de expolrare a noțiunilor reprimate : narațiune, autenticitate, expresie, obrăznicie, ironie, irațional, asociere cu literatura.

Fără a avea un caracter exhaustiv,  deschisă în perioada unei  Bienale de artă efervescente ,expoziția ,,La început a fost desenul” se alătură firesc unei prezențe puternice cum este cea a artistei  Geta Brătescu.  Expoziția propune o radiografiere a desenului românesc contemporan, aducând în prim plan o selecție de desene a celor șase artiști, pentru care desenul – idee reprezintă o modalitate importantă de expresie.

Expoziția poate fi vizitată pâna pe data de 25 august 2017

 [:]