[:ro]Salonul Naţional de Plastică Mică XVII @ Brăila[:]
[:ro]
În perioada 10 martie-13 aprilie, 2016, s-a desfăşurat Salonul Naţional de Plastică Mică- Brăila, 2016, ediţia a XVII-a, la Galeriile de Artă Brăila şi Galeria „Gheorghe Naum” a Muzeului Brăilei „Carol I”. Expozanţii, în număr de 172, veniţi din toate zonele ţării sunt membrii ai Uniunii Artiştilor Plastici sau absolvenţi ai universităţilor de artă din România. Nume consacrate ale domeniului sau în plină afirmare, aceştia au ilustrat în expoziţia de la Brăila tendinţele artei româneşti contemporane, a cărei arie de cuprindere se desfăşoară dinspre zona figurativului până la figurativul interpretat, de la realism la abstracţionism şi expresionism, de la colaj la obiect, atât în domeniul bidimensional, cât şi în direcţia tridimensionalului. Pictură, sculptură, grafică, tapiserie, tehnică mixtă, aplicată în diferite genuri artistice, au făcut dovada deschiderii stilistice a artiştilor români contemporani, care nu înlătură din preocupările lor experiementul, păstrând preceptele ancestrale ale istoriei artei. Fiecare plastician a avut locul său în expoziţie, lucrările diferite s-au pus în evidenţă unele pe celelalte, simeza devenind unitară prin diversitatea viziunilor. Multiplele surse de inspiraţie, alături de experienţa şi deprinderile intervenite în urma acesteia, cultura, care transformă viziunea fiecărui artist, modul de înţelegere al formei, al ideii, al lumii în care trăim, au implicaţii majore în rezultatul creaţiei vizuale, iar acest lucru a devenit lizibil şi definitoriu pentru ansamblul expunerii. În cadrul Salonului Naţional de Plastică Mică ediţia a XVII-a, Brăila, 2016, s-au întâlnit elite ale plasticii noastre din acest moment, expoziţia fiind de mare ţinută estetică, eforturile organizatorilor de apreciat, manifestarea devenind, pentru zona plasticii mici, cea mai importantă din ţară, în acest moment.
Obiectivitatea şi latura subiectivă a creaţiei s-au alăturat armonios în remarcabile lucrări, unde se poate citi coerenţa genurilor, tehnicilor, percepţiilor, care nu par a se epuiza şi care convieţuiesc favorabil, indiferent dacă o compoziţie mai avangardistă sau cu un puternic accent minimalist se alătură uneia în care artistul surprinde cu spiritul său o întreagă dimensiune conceptuală ori o inserare a demersului artistic în orizontul imediat, stăpânit de structurile naturale, cosmice şi terestre, care imprimă imaginaţiei conexiuni cu orientări deja existente, conferind originalitate sensurilor.
Aplatizarea figuraţiei, consistenţa volumului, diminuarea sau accentuarea reperelor figurale, care înscriu compoziţiile recognoscibile sau nonfigurative, în mod identitar, în ritmuri controlate, tensiuni, suprafeţe sintetice sau mai amănunţit tratate, într-o abordare analitică, structural mergându-se de la aplatizare la modul şi de la ronde-bosse la compoziţii perspectivale ori înţelese drept adevătare continuităţii ale vizibilului, sunt caracteristicile variatelor tendinţe, care fac anuala de plastică mică de la Brăila să fie una elitistă.
Ana Amelia Dincă
[:]
Comentarii recente