Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 12/11/2025

Scroll to top

Top

Organic / Mecanic @ CAV

Organic / Mecanic @ CAV
Nistor Laurențiu

Luni, 17 noiembrie 2025, ora 18, va avea loc la Galeria Căminul Artei (CAV – Centrul Artelor Vizuale) vernisajul expoziţiei de pictură, “Organic / Mecanic”, semnată de Florin Mihai. Expoziţia va fi deschisă până pe 30 noiembrie.

Relaţiile dintre organic şi mecanic reprezintă o formă de manifestare artistică recurentă în creaţia lui Florin Mihai. Pictorul explorează tensiunile sau posibila armonizare între lumea naturală, cu ale sale forme fluide, neregulate, dominate de tranziţii blânde și cea a dispozitivelor tehnice (mai degrabă mecanice decât electrice ori electronice şi în nici un caz digitale, adică fără aportul inteligenţei artificiale), definite prin structuri geometrice rigide, precise și sistematice.

Dacă semnele vizuale organice sugerează viața, creșterea și natura, evocând sentimente de confort şi emoție, cele mecanice, care le sunt opuse prin alăturare, induc starea de ordine şi ideea de algoritmi matematici, puşi în slujba funcţionalităţii industriale. Acestea din urmă, definite prin linii drepte, limite concise, unghiuri calculate și precizie matematică, sugerează stabilitatea şi controlul, corespunzătoare conceptelor inginereşti. Artistul îmbină, juxtapune, derivează sau hibridizează în mod deliberat aceste două limbaje vizuale, pledând pentru versiunea optimistă a problemelor formulate, aceea a antidotului la estetica pur industrială.

Ca particularitate a discursului artistic, viziunea generală este una benignă, fără accente postumaniste. Cromatica interpretează o partitură distinctă de cea a formelor inventate şi a iconografiei, în consonanţă cu acestea, cele trei direcţii de dezvoltare potenţându-se reciproc.

Legat de subiectul general, remarcabil este faptul că biomorfismul lui Florin Mihai nu îşi are originile nici în Suprarealism, nici în Vorticism, ci mai degrabă într-un expresionism cu puternice rădăcini romantice. Altfel spus, creaţia artistului se apropie mai mult de direcţia lui William Blake şi Arshile Gorky decât de cea a lui Michael Koehler.

Problematica acestui proiect expoziţional ţine însă de graniţa fragilă unde se termină viața și începe mașina, respectiv de interogaţia dacă ordinea este o caracteristică intrinsecă a naturii sau doar o proiecţie umană asupra acesteia (adevăratele raţiuni ale existenţei fiind, în acest caz, de origine divină, supraraţională).

Mihai Plămădeală, curator