Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 24/11/2024

Scroll to top

Top

ASTEA NU SUNT DESENE @ Iaşi

ASTEA NU SUNT DESENE @ Iaşi
Nistor Laurențiu


Dumitru Gorzo
stencil, instalație
curator: Luminița Apostu Toma
4 octombrie – 30 noiembrie 2024
vernisaj: 4 octombrie, ora 19:00
preview: 3 octombrie, ora 19:00

În atelierul oricărui artist zac proiecte amânate, deprioritizate sau, pur și simplu, necoapte. Totul se repetă, totul s-a mai făcut, totul este déjà-vu când lucrezi cu imaginea și când o expui. Există totuși anumite feluri de imagine care suportă repetiția fără a pierde din relevanță, așa cum există, în același timp, tehnici de reproducere care condiționează reprezentarea vizuală, împingând-o spre simplificări și sinteză. Pentru Dumitru Gorzo un astfel de proiect se materializează la Iași, într-o expoziție de stencil-uri.

Iată un Godzilla conceptual, învelit în armura unui barbar îmblânzit, pe cale de dispariție, al încăierării fizice cu mediile și tehnicile artei. Se apucă de reinventarea reproductibilității mecanice împotriva timpului. Manual. Coală după coală. Între tușele spontane și violente (gesturi ale expresioniștilor americani care își azvârl vopseaua neagră pe pânză) și meticulozitatea tăieturilor ferme, dar fine (de calibrul pânzelor lui Lucio Fontana – un fel de stencil minimalist), Dumitru Gorzo își concentrează energia în căutarea pașnică a formelor unui vocabular vizual cubist, ca mai apoi să le transpună inginerește într-o gramatică și precizie kandinskiene.

Nu. Acestea nu sunt desene. Aceasta este țara lui Gorzo: o grădină zoo- și antropo-logică, un cabinet de curiozități custom-made, unde familii de figuri antropomorfe se adună laolaltă într-o colecție de gorzolănii – ediția de hârtie. Un inventar de bestii, o acumulare de șabloane, indicii și semne de întrebare despre ce mai poate însemna un repertoriu de imagini într-o eră a surplusului.

Luând forma unei instalații murale, expoziția umple albul galeriei cu o experiență antonimică: imersivă și distanțabilă, copleșitoare și respirabilă, amalgamată și minimalistă. Materialitățile și desfășurarea pe direcții și intensități diferite ale celor câteva sute de coli de hârtie imprimate te transpun la fel de bine atât între paginile unui almanah cât și la marginea pădurii de spini unde fiecare încrengătură poate ascunde balaurul.

Proiectul lui Gorzo la Borderline Art Space nu e Banksy și nu e Perjovschi, nu e street-art sau artă de gherilă și nici arhivă documentară, nu e muncă de laborator și nici gestualism rebel de manual de istoria artei. Șabloanele suflate și (răs)suflate într-o varietate de texturi pe o varietate de suprafețe de hârtie sunt altceva, dar, mai ales, nu sunt desene. Ele sunt extensii, reiterații și reconsiderări ale desenului, transformând stencil-ul dintr-o tehnică a replicării în una a cunoașterii și explorării, prin care lucrul cu hârtia încă mai poate genera surprize, completând inventarul de bestii și apropo-uri antropomorfe al artistului.


Dumitru Gorzo este unul dintre cei mai provocatori și inovatori artiști contemporani din România. Își împarte viața și arta între București și New York. Este recunoscut pentru diversitatea tehnicilor și abordărilor sale. Se răzgândește des și muncește mult. Născut în 1975, în Ieud, Gorzo și-a construit o carieră impresionantă atât pe plan național, cât și internațional, expunând în numeroase expoziții individuale și de grup. Și-a creat un vocabular propriu în jurul proiectelor sale, de multe ori referindu-se la proiectele sale ca la niște gorzolănii. Acestea variază de la pictură și sculptură la intervenții în spațiul public, folosind adesea elemente de colaj și tehnici neconvenționale. Proiectele lui Gorzo, de multe ori controversate, reușesc să aducă în discuție subiecte de actualitate și să-și provoace privitorii. A studiat pictură la UNArte București. Din 2008 până în 2021 a locuit la New York, unde a avut atelierul principal și unde este reprezentat de Galeria SLAG & RX. Aceasta îl prezintă ca pe un artist al tensiunilor și fuzionării între tehnici, demne de o improvizație de jazz, cu care sfidează taxonomiile lumii artei. Între 2021 și 2023 o suită de proiecte din România l-a făcut să își petreacă cea mai mare parte a timpului în țară, revenind la începutul lui 2024 în SUA.

Expoziția este organizată de Borderline Art Space prin Asociația Culturală AltIași și face parte din proiectul „Comunitatea Inactivă”, co-finanțat de AFCN. Sponsor: Gramma. Parteneri media: TVR Iași, Radio România Cultural, Suplimentul de cultură, Ziarul de Iași, modernism.ro

Disclaimer: Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.

––––––––––

EN
THESE ARE NOT DRAWINGS
Dumitru Gorzo
stencil, installation
curator: Luminița Apostu Toma
Oct 4 – Nov 30 2024
opening: 4 Oct, 7 pm
preview: 3 Oct, 7 pm

In every artist’s studio there are projects that linger in stillness, have been postponed, deprioritized or simply unripe. Everything repeats itself, everything has been done before, everything is déjà-vu when you work with images and when you exhibit them. There are, however, certain kinds of images that can bear repetition without losing their relevance, just as there are, at the same time, techniques of reproduction that condition visual representation, pushing it towards simplification and synthesis. For Dumitru Gorzo such a project materializes in Iași, in an exhibition of stencils.

Here is a conceptual Godzilla, wrapped in the armor of a tamed barbarian on the verge of extinction, who gets into physical fight with the media and techniques of art. He takes on reinventing mechanical reproducibility against our times. Manually. One sheet of paper after the other. Between the spontaneous and violent brushstrokes (the gestures of American expressionists throwing black paint on canvas) and the meticulousness of the sharp but fine cuts (as in Lucio Fontana’s canvases – a kind of minimalist stencil), Dumitru Gorzo focuses his energy on the peaceful searching of forms for a cubist visual vocabulary, to then transpose them ingeniously into a Kandinskian grammar and precision.

No. These are not drawings. This is Gorzo’s land: a zoo- and anthropo-logical garden, a custom-made cabinet of curiosities, where families of anthropomorphic figures gather together in a collection of gorzolănii – the paper edition. An inventory of beasts, an accumulation of stencils, hints and question marks about what a repertoire of images can still mean in an age of surplus.
Taking the form of a wall installation, the exhibition fills the gallery’s white space with an antonymic experience: immersive and distancing, overwhelming and breathable, amalgamated and minimalist. The materialities and the unfolding in different directions and intensities of the several hundred sheets of printed paper transpose you as well between the pages of an almanac as to the edge of the thorn forest where every tangle can hide the dragon.

Gorzo’s project at Borderline Art Space is not Banksy and not Perjovschi, not street-art or guerrilla art or documentary archive, not laboratory work or rebellious gestualism from the art history textbook. The stencil sheets that are sprayed and (re)sprayed in a variety of textures on a variety of paper surfaces are something else, but, above all, they are not drawings. They are extensions, reiterations, and reconsiderations of drawing, transforming the stencil from a replication technique into one of knowledge and exploration, through which working with paper can still generate surprises, adding to the artist’s inventory of beasts and anthropomorphic references.

_
Dumitru Gorzo is one of the most provocative and innovative contemporary artists in Romania. He divides his life and art between Bucharest and New York. He is recognized for the diversity of his techniques and approaches. He often changes his mind and works hard. Born in 1975 in Ieud, Gorzo has built an impressive career both nationally and internationally, exhibiting in numerous solo and group exhibitions. He has created his own vocabulary around his projects, often referring to them as „gorzolănii.” These range from painting and sculpture to interventions in public spaces, often using collage elements and unconventional techniques. Addressing social, political, and identity themes, Gorzo’s projects, often controversial, succeed in bringing current issues into discussion and challenging viewers. He studied painting at UNArte Bucharest. From 2008 to 2021, he lived in New York, where he had his main studio and is represented by the SLAG & RX Gallery. They present him as an artist of tension and fusion between techniques, worthy of a jazz improvisation, defying the taxonomies of the art world. Between 2021 and 2023, a series of projects in Romania led him to spend most of his time in the country, returning to the USA in early 2024.