Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 19/07/2025

Scroll to top

Top

Expoziție „ELSEWHERE” @ Combinatul Fondului Plastic, București

Expoziție „ELSEWHERE” @ Combinatul Fondului Plastic, București
Nistor Laurențiu

ELSEWHERE

John Dickinson

Marina Kassianidou

Aitor Lajarin-Encina

Marius Lehene

Sarah McKenzie

@ Etaj Mahal, Bucharest

July 25 -August 22, 2025

Reunind lucrări semnate de John Dickinson, Marina Kassianidou, Aitor Lajarin-Encina, Marius Lehene și Sarah McKenzie, această expoziție reprezintă o extensie a expoziției „Localnici în altă parte”, deschisă simultan la Galeria Etaj. Ambele expoziții au drept numitor comun ideile de distanță și dislocare, aplicate atât sensului, cât și locului. Sau cel puțin putem vorbi despre ele în acești termeni; ce mutații exacte produc lucrările individuale rămâne o întrebare deschisă, ce trebuie explorată în situaționalitatea fiecăreia. Aceste mutații sunt un „în altă parte”, sau un „altfel”, pe care lucrările îl deschid – un loc de refugiu față de indiferența tandră, sau brutalitatea pură, a lumii noastre.

Lucrările recente ale lui John Dickinson invocă legătura dintre negație și semnificație, relația dintre imagine și obiect. Alte preocupări aflate în fundal sunt lizibilitatea intenției și influența formelor preluate – precum rama. Dickinson numește aceste elemente „piste false, ordine informaționale concurente și incidente construite”, care se întâlnesc în lucrările sale, obstrucționând și, în același timp, generând potențiale sensuri.

Suprafețele realizate din materiale produse în masă constituie centrul de interes al Marinei Kassianidou. Lucrările ei stabilesc o tensiune între aceste materiale, văzute ca suport fizic pentru urme și, totodată, ca forțe active ce conduc lucrarea, ale căror „intenții” artista pare, într-un anumit sens, să le urmeze. Rezultatul constă în urme parțial vizibile, care se retrag în material și activează semantic urmele mecanice, accidentale și „naturale”, distincte de cele lăsate de artistă.

Scene familiare dar enigmatice se desfășoară în picturile diagramatice ale lui Aitor Lajarin-Encina. Simbolic și metaforic, ele fac referire la preocupări existențiale, al căror subiect principal este, poate, întrebarea: „Unde ne aflăm, noi, oamenii, acum?”. Desfășurate asemenea unor fabule, cu grade variate de criptare, lucrările sale reflectă și meditează asupra relațiilor dintre oameni, dintre aceștia și habitatul uman construit, dar și asupra lumii „naturale”.

Construite din straturi transferate de vopsea, țesute în fragmente, lucrările lui Marius Lehene deschid interferențe între lumi vizuale paralele. Crăpate, ciobite, decojite și obosite, aceste imagini și suprafețe par incapabile să ofere imunitate sistemului pe care îl descriu local și temporar. Reflecțiile asupra localizărilor simultane multiplică, în picturile sale, punctul de vedere, „eu”-l implicit și evidențiază fragilitatea separației dintre figură și fundal.

Sarah McKenzie documentează mediul construit prin picturi realizate cu minuțiozitate, folosind transformările arhitecturale ca dovezi ale schimbărilor sociale, economice și culturale. Ea se concentrează asupra spațiilor instituționale, în special asupra muzeelor și închisorilor americane, acolo unde transgresiunea culturală este celebrată, iar cea penală este pedepsită. Aceste spații, distincte de toate celelalte, își mențin conexiunea cu întregul nostru mediu construit, servind în același timp drept critică și simptom al acestuia.

Preluat din https://www.modernism.ro/2025/07/16/expozitie-elsewhere-combinatul-fondului-plastic-bucuresti/?fbclid=IwY2xjawLmz_xleHRuA2FlbQIxMABicmlkETEzcHl6TEk2VU5wZVRDTlY1AR7MRNmICWKYxO_eCthFcK-dlcHrdY_iZ6p9KHRunfNyZEtRKhJTD30YYqmFLA_aem_dQtEefCsbqG7dX3ETshh5A