„Fructul Soarelui” la Bacău – un act simbolic de reparație culturală







Maria Bilașevschi, critic de artă
Încununând un efort colectiv de salvare, lucrarea monumentală „Fructul Soarelui” creată de sculptorul George Apostu, va fi protejată sub custodia Centrului de Cultură „George Apostu” din Bacău, aflat în subordinea Ministerului Culturii. Salvarea de la deteriorarea ireversibilă a sculpturii monumentale reprezintă un act de reparație istorică și un reper semnificativ în protejarea patrimoniului național. Demersul recent de preluare în custodie a operei de către Centrul de Cultură „George Apostu” marchează o etapă crucială, transformând o neglijență de decenii într-un angajament instituțional ferm. Restaurarea transcende o simplă restaurare, devenind un laborator de conservare a artei monumentale românești din a doua jumătate a secolului XX.
Rolul Centrului de Cultură „George Apostu”, prin implicarea activă a directorului Ovidiu Ungureanu și a întregii echipe, este definitoriu nu doar pentru recuperarea și valorificarea acestei moșteniri culturale (ce va face parte din inventarul centralizat al domeniului public al statului, prin Ministerul Culturii, ca bun cultural de importanță națională), ci fiindcă prin acest demers sculptura va deveni un simbol identitar al spațiului cultural. Inițiativa directorului Ovidiu Ungureanu a beneficiat de sprijinul Ministerului Culturii, prin doamna Diana Baciuna, secretar de stat, al Asociației „Salvarte”, prin arh. Andrei Piciu, al domnului Paul Tănase – Administrația Serviciilor Publice Costinești, precum și al Biroului de Turism pentru Tineret S.A., reprezentat de directorul general Adrian Iacob, președintele Consiliului de Administrație Ionel Ciobanu și doamna Elena Moțoc.
„Fructul Soarelui” a fost realizată în contextul efervescent al taberelor de sculptură de la Costinești (un fenomen cultural amplu al epocii comuniste) și a suferit consecințele expunerii prelungite la intemperii și a unei patologii a nepăsării ce s-a extins asupra monumentelor de for public post Revoluție. Lucrarea a fost realizată la Costinești în 1979 (și aparține unui ciclu tematic fundamental în creația lui George Apostu, alături de opera omologă „Oglinda Soarelui” (realizată în granit la Suwako, Japonia, în 1978). Taberele de sculptură nu erau simple întâlniri de creație, ci reprezentau un fenomen cultural și social fără precedent în spațiul românesc, o supapă de libertate de creație.
Prin amplasarea în Muzeul în aer liber al Centrului, „Fructul Soarelui”, un micro univers concentrat care cuprinde întreaga potențialitate a vieții, își reia destinul inițial, să fie văzut, să fie atins cu privirea, să genereze emoție și idei și, mai ales, de a însămânța, în conștiința colectivă, dragostea pentru artă și respectul pentru frumos.
Salvarea lucrării de la distrugerea completă și preluarea de către Centrul de Cultură „George Apostu” din Bacău nu este doar o reparație, ci un gest care redeschide dezbaterea critică asupra modului în care patrimoniul artistic monumental al epocii comuniste este gestionat și valorificat. Integrarea în circuitul muzeal al Bacăului îi oferă, în sfârșit, contextul și protecția pe care le merită, devenind o resursă culturală inestimabilă pentru forul public.
Ovidiu Ungureanu mărturisește că întregul demers este nu doar o „datorie de onoare”, ci o „responsabilitate culturală”. În anul în care sărbătorește 35 de ani de la înființare, Centrul de Cultură „George Apostu” demonstrează că este un agent activ de reparație culturală, întărindu-și rolul și devenind un pol de excelență în protejarea și valorificarea artei contemporane.
Comentarii recente