Gabriela Nicolaescu
[:ro]
Venetia 2, acrilic pe panza, 420 x 100 cm, triptic
Prezentare Demers Artistic
Gabriela Nicolaescu invită privitorul la o cu totul altfel de călătorie. Tema sa principală este Veneţia, acompaniată de irişi multicolori şi de naturi statice imaginare, care sunt de fapt tot a evocare, de această data a unor posibile picturi murale din palatele veneţiene.
Factura lucrărilor sale uşoară, graţioasă ţine de tuşa care atinge foarte fin suprafaţa, pentru a crea imaginea diafan, aproape ca un parfum. De aceea, peisajul său intitulat Veneţia – una dintre cele mai remarcabile lucrări din expoziţie – este poate şi una dintre cele mai intuitive „Veneţii” din pictura românească: lumina aceea unică este evocată în ceea ce are esenţial şi este obţinută indirect din culorile apei şi arhitecturii, din transparenţe şi dintr-un temperament cromatic cultivat şi fin, departe de sunetul de trâmbiţă a imitatorilor lui Petraşcu. Şi sentimentul istoriei, definitoriu pentru oraş, este captat printr-un capitel în prim-plan, printr-un ancadrament de fereastră încununat de sculpturi, la baza căruia dormitează o pisică, sau prin măştile sau personajele de carnaval veneţian care sunt tema unei serii de picturi. Aceste fascinaţii pentru mască şi costum sunt de altfel naturale pentru o artistă care a semnat costumele pentru numeroase filme de ficţiune, iar Îngerii săi, expuşi aici, sunt nişte paradoxale meditaţii senzuale, dacă ţinem cont de titlul ales, despre costum, dar şi despre frumuseţea corpului bărbătesc, atât de rar reprezentabilă în picturi (racursiul prin care reprezintă pulpele unuia dintre personajele sale este un exemplu de virtuozitate tehnică pusă în slujba unei fine afirmaţii erotice).
Ultima serie de picturi din expoziţie e reprezentată de irişi monumentali. Floarea preferată a artiştilor Art Nouveau devine subiect şi pretext pentru unele dintre cele mai graţioase lucrări din expoziţie, care comunică ceva esenţial din plăcerea privirii şi a expresiei picturale. Formele sunt create din tuşe libere, neîngrădite, care, fugind de orice mimetism meticulos, fac să apară în faţa ochilor noştri frumuseţea spontană a naturii.
Luminiţa Batali este istoric şi critic de artă.
Articol apărut în Ziarul Dilema Veche, 2016
website link:
[:en]
Prezentare Demers Artistic
website link:
[:]
Comentarii recente