Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 10/01/2025

Scroll to top

Top

In memoriam – Sorin Adam (1968 – 2022)

In memoriam – Sorin Adam (1968 – 2022)
Nistor Laurențiu

Expoziție Sorin Adam (1968 – 2022), la Muzeul de Artă Prahova „Ion Ionescu- Quintus”, 17 ianuarie, ora 17,00 – desene în creion, acuarele, pictură-

Interesul pentru structurile geometrice, pentru secțiunea de aur și pentru modelarea liniei se observă atât în desenele și acuarelele din perioada tinereții, cât și în cele din ultimii ani de creație. Expansiunea creionului pe suprafață face din traseul acestuia principalul ornament care echilibrează arhitecturile și formele de relief peste care lumina cade, unificându-le. Atmosfera creată grafic, adâncimea perspectivală și centrul de interes subminează modernismul lui Sorin Adam, care păstrează norme clasice, pe care le ambientează cu o anumită libertate gestuală, cu linii trasate rapid, cu siguranță și lejeritate, unele mai ample și expresive, altele mai reținute și mai ritmate. Cu toate că deschiderea artistului spre realitate este ușor de reperat, acesta intervine cu o anumită fantezie a elementelor de limbaj plastic, explorând la maximum potențele liniei și ale culorilor de apă. Hașura este utilizată doar în măsura în care se impune nevoia de a valora suprafața, pentru a crea efecte de închis și deschis, de a evidenția planurile, care nu sunt foarte contrastante, ci au o delicatețe aparte, pe care o întâlnim și atunci când abordează alte tehnici. În zona acuarelei, laviului este alăturat intensității pigmentare, iar picturalitatea este nelipsită, tema aleasă respirând pe suprafața aerată, fără aglomerări care ar putea-o dezavantaja. Sorin Adam are un concept conformist asupra peisajului realizat în creion și asupra naturii statice în acuarelă, acestea fiind reprezentări structurate imagistic după norme compoziționale. Analizate plastic cu ajutorul liniilor și al culorilor, lucrările sunt rezultatul unor călătorii consemnate detaliat, la fața locului sau în atelier, pictorul plasându-se în registrul artiștilor care sunt atașați de motivul vizual, asupra căruia are o vedere atotcuprinzătoare, încearcând să îi mențină specificitatea. De obicei, arhitecturile sunt precedate de structuri ale naturii, precum pietrele sau reliefurile joase, iar în spatele caselor reprezentate sunt figurate dealuri sau munți, evidențiind opțiunea pentru multiplicarea spațiului, prezentă în toată creația sa și raportată mereu la norma, peste care intervine propriul spirit. Peisaje și naturi statice în acuarelă completează admirabil grafica artistului, atent la plasticitățile pe care poate să le obțină prin transparențele culorilor, prin valorația luminii și umbrei, prin configurarea în spațiu a elementelor, astfel încât decantarea formelor să nu reducă intensitatea expresivității și să amplifice trările artistului în tonalitățile prețioase, transfigurând o întreagă lume de obiecte și structuri ale naturii. Grafica lui Sorin Adam este exercițiul, proiectul, pentru pictura de șevalet, care are întotdeauna în vedere relația dintre formă, lumină și culoare, funcția acesteia fiind de a comunica impresia imediată și receptivitatea artistului la ceea ce corespunde sensibilității sale.

Ana Amelia Dincă