Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | octombrie 22, 2019

Scroll to top

Top

NADIA IOAN

NADIA IOAN
Administrator

Adresa: Str. Silvestru, nr. 8, sect 2, 020735, Bucuresti – Romania
Tel: +40723 349 057
web:
CV_NADIA_IOAN_RO

“INFERNUL”, acril pe panza, 150×450 cm (triptic), 2016

Prezentare Demers Artistic
‘bodily sketched and highly dramatic in mood…’
După ce a încercat realitatea performativă şi a lucrat la formarea Muzeului Universităţii Naționale de Arte din Bucureşti, Nadia Ioan se reîntoarce la pictură si se opreşte la nudul feminin. Nudul devine din clişeu artistic strategie picturală. În temeni estetici impactul visual oscilează de la ‘all’antica’ la ‘maniera moderna‘. Dimensiunea narativă foloseşte conceptul neoplatonic atunci în vogă…dragostea ca o ascensiune care acceptă diverse trepte de la senzualitate la iubirea divină. Topica rămâne în contextul ‘paragone‘ raportându-se la interpretarea şi reinventarea în superioritatea dintre pictură şi sculptură. Cu eleganţă conştientă, interesata de efectul culorii, luminii, atmosferei, texturii Bellini / Nadia Ioan se raporteză în special la ‘ Femeia cu oglindă ‘ / Giorgione şi Titian aduc o nouă senzualitate în artă. Nadia Ioan ţine şi nu ţine cont de senzualitatea veneţiană. Deloc narcisistă, propria ei imagine lipseşte din seria nudurilor. Cu imagini frecvent din imediata ei apropiere / fiica, mama, bunica, interiorul de acasă, oglinzile carnale din hol, canapeaua proprie, durerea, confuzia, lupta personală, limita eroică / pictura este o continuare senzitivă a corpului. Valorile tactile au calităţi sculpturale. Substanţa corporală vine din amintirile de marmură ale unui muzeu. Forme pure, atente cu un anumit modernism. Camera unde sunt nudurile este un fel de acceptare. Ambigiutatea reprezentării / există nudurile idealizate ale unor femei reale şi există imagini ale unor frumuseţi feminine ideale / devine atitudine morală. Cu trecerea timpului tinereţea şi frumuseţea devin reci. Totul se reduce la transparenţa mediului…ca pentru a figura un apus. Procesul este cel al înscenării. Imaginea este condiţionată de decupaj. O tehnică care sporeşte intimitatea. O compoziţie abstractă, simplă, declarativă proiectează anxitatea feminină. Recepţia primară a unor asimilări personale induc un acţionism emoţional. Şi activează forţele represive în corporalitatea artistei. Nadia Ioan practică un fel de body-awareness-painting des citată în legătură cu textele lui Merleau-Ponty. Corpul este pentru Merleau-Ponty un obiect straniu, care foloseşte acasă şi în lume un sistem general de simboluri. Teoriile lui Merleau-Ponty şi apoi ale lui Lacan au fost puse în contextul picturii, în acest segment al identităţii feminine, diferit de rigoarea analitică a mişcării feministe. Artistul este preocupaţ de senzaţii, emoţii, funcţionînd ca un seismograf al vieţii cotidiene. Lumea este redusă la propriul corp, la sinele empiric. Gesturile sunt retorice, implicate intim. Nadia Ioan creează intimitate prin tendinţa de a lucra în serii, momentele importante şi controversate ale zilei stabilind tipul de relaţie necesară între percepţie şi emoţie. De fapt, fiecare lucrare are un fragment de corp şi un fragment de timp care par că funcţionează împreună.
Liviana Dan

website link: