Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 04/02/2025

Scroll to top

Top

Sinopsis @ Slobozia

Sinopsis @ Slobozia
Nistor Laurențiu

Cosmic. Terestru. Acvatic

Centrul Cultural „Ionel Perlea”- Ialomița continuă seria colaborărilor cu artiștii vizuali profesori la Liceul Nicolae Tonitza, prin expoziția SINOPSIS a pictorului Sorin Ienulescu.

Dedicat originii sale și conștient de acel „locus communis” al tuturor celor văzute și nevăzute, artistul dezvoltă o realitate plastică implicită concepției sale imagistice, dar care se află într-o permanentă dezvoltare a sinelui.

Pădurea este organism vital al existenței lui Sorin Ienulescu și cuprinde în diverse forme elemente primordiale ale universului: pământul, apa, aerul, conținute în structura fiecărui copac prin procesul creației cosmice, atins de scânteia divinității.

Simbolistica lucrărilor a evoluat în etapele succesive de lucru ale artistului și oscilează între figurativ și nonfigurativ, de la formă la esență, căutând reprezentări pe cât de subtile pe atât de evidente ale adevărului primar propriu existenței artistice, în care toate experiențele subzistă, intermitent, unele prin altele.

Lumea lui Sorin Ienulescu este un laborator al naturii, al trăirilor, al simțirilor și al gândurilor, pe care le exprimă senzorial prin tușe armonioase și culori vibrante, dar și provocator prin introducerea unor elemente surprinzătoare, menite să atragă atenția la ceea ce se poate afla dincolo de imagine sau real.

Copacul, ca element referențial al pădurii, păsările, ochii nevăzuți ai duhului pădurii, cu iele și gargui, care protejează și amenință deopotrivă, reprezintă un flux organic între subteran, terestru și cosmic, ca un perpetuum mobile.

Complexitatea acestei relații o putem transfera și naturii umane, cu atât mai mult celei artistice, aflată sub presiunea alegerilor și a existenței efemere.

Arta ne poate oferi o probă a timpului, fără a ne putea garanta nemurirea, însă, în timp ce natura deține secretul regenerării.

Expoziția SINOPSIS a lui Sorin Ienulescu este un popas în acest timp, pe care ni-l dorim cu cât mai multe reverberații în spațiile personale, pentru configurarea unui locus central al aspirațiilor și reprezentărilor artistice, cum se conturează a fi galeria ARCADIA a Centrului Cultural „Ionel Perlea” -Ialomița.

Manager, Clementina Tudor

Peisajele cu arbori în plină pagină, simbolic reverberați în roșu și galben fosforescent, sunt niște ferestre rămase ancorate în memoria artistului, părând de o încreminire ce anulează staticul, pe care îl fixează în zona visului, proiectându-l în istoria personală a copilăriei. Completați de pești și păsări, de trei duhuri imaginare ale pădurii, fără de care anii de început nu pot exista,  copacii sunt niște decupaje așezare în prim plan, prin care privirea poate trece nestingherită dincolo de formele închise, conturate în caratere generale, prin care se întrevăd alte lumi profilate în spatele deschiderilor vegetale. Acestea se arhitecturează monumental în discursul artistului și, în aparență, sunt ziduri de nepătruns, reiterând mitul pădurii. Însă, privite de aproape, însemnele se metamorfozează în ascunzișurile fitomorfe și primitoare ale primilor ani, când Sorin Ienulescu a descoperit povești și a imaginat miracole ale copilăriei. Contextului i se alătură un arbore de un gri extrem de rafinat, a cărui forță implică spațialitate, evocând o impresie afirmată plastic, de a ieși în afara suprafeței pictate, decupajul său vizual având impactul unui material dur și intangibil. O serie foarte interesantă de lucrări, prin a cărei dinamică artistul reprezintă materia în mișcare și atmosfera imponderabilă a lucrurilor văzute și nevăzute, încearcă să completeze istoria propriei memorii, presărată, construită prin intermediul ritmului ordonator al elementelor de limbaj plastic, a căror cadență cunoaște maximum de posibilități de gestionare a acestuia în câmpul imaginii, ceea ce tensionează, dar deopotrivă implică o estetică a așteptării și tăcerii contemplative. Pensulația care creează tușa picturală, mereu prezentă din zona peisajelor, o regăsim și în abordarea nudului feninim, unde artistul nu se raportează doar la armonia anatomică și la ideea de frumusețe feminină, ci relevă vibrația materiei picturale, suprapunerile, efectele pe care secretele stăpânirii tehnici le conferă suprafeței, având adnotări de luminiscenețe, punând în evidență iluzia unei sugestii volumetrice. Ritmul plastic constituie și în acest caz o preocupare făcând posibilă tensionarea câmpului vizual. Însă artistul poate să rămână ancorat și în planul unor sinteze, care să implice o percepție directă a imaginii, așa cum se întâmplă în cazul nudului gri  pe un fundal roz. Corpul are un discret contur oranj care devine spectral și care capacitează experiența artistului în direcția expresivităților.

Formele ovoidale sunt configurate sub diferite amprente stiliste, de la ochii omniprezenți și curioși, învăluiți în pasta cromatică, prin efecte de atmosferă, la stilizarea lor în vârtejuri giroscopate, pentru ca , mai apoi, să se dilueze în tonalități obținute printr-o gestică dezinvoltă în aplicarea culorii. Trecerea de la implicarea figurativului la abstract, de la expresionism abstract la configurații simbolice, evocă în cercetarea artistică a lui Sorin Ienulescu atenția pe care acesta o acordă morfologiei imaginii, mereu aflată în avanpostul resorturilor sale afective, transpuse nu numai după principiile arsmateticii, ci conform unor aspirații interioare.

Ana Amelia Dincă