Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 02/12/2024

Scroll to top

Top

Ziduri și sunete @ Biblioteca Academiei Române

Ziduri și sunete @ Biblioteca Academiei Române
Nistor Laurențiu

Vernisajul expoziției „Ziduri și sunete“ a pictoriței Marilena Murariu

Biblioteca Academiei Române în colaborare cu Uniunea Artiștilor Plastici din România organizează marți, 3 august 2021, vernisajul expoziției de grafică și pictură „Ziduri și sunete“ a pictoriței Marilena Murariu. Evenimentul va avea loc la ora 12, în sala „Theodor Pallady“ din Calea Victoriei nr. 125, și va fi onorat de prezența criticului și istoricului de artă Virgil Mocanu.

Expoziția va fi deschisă în perioada 3-16 august 2021 și poate fi vizitată între orele 9-14.

Artistă matură, cu o carieră remarcabilă, concretizată în peste 30 de expoziții personale în țară și în străinătate (organizate la București, Iași, Roma, Tel-Aviv, Tergnier, Viena, Veneția, Praga) și peste 50 de participări la expoziții de grup, târguri și saloane artă, pictorița Marilena Murariu revine în expoziția de față la două subiecte care i-au marcat debutul, în urmă cu aproape trei decenii: muzica, sugerată prin partituri și instrumente muzicale, redate într-o manieră ritmat-sintetică, și pe de altă parte, un peisaj urban, în care geometriile arhitecturale se organizează ca într-un palimpsest.

În cele peste 50 de lucrări expuse (desene, colaje și picturi în ulei) artista creează un melanj spectacular între cele două teme, pe care le plasează sub semnul „picturalului autonom“ și al „sintezelor formale“. Compozițiile muzicale și spațiul citadin stratificat, redate prin motive coloristice personale, imprimă formelor vitalitate și o vibrație originală. Studiul vechilor partituri, mișcările așteptânde ale degetelor pe clape sau pe corzi, oglindirile cubiste ale instrumentelor  alcătuiesc un univers sonor ce îndreaptă receptorul spre o acută difuzare a sunetului. Armonia dintre lumina rece, care delimitează contururile urbane, și tușele de brun ce arcuiesc cutiile de rezonanță, grifurile și tuburile conice de saxofon marchează un spațiu al cadenței ritmice și al sugestiei plastice.

Între cele două borne temporare artista s-a definit prin abordarea măiestrită a unor genuri artistice consacrate – portrete, naturi statice, nuduri, peisaje exotice etc. –, dar și în domeniul controversat al picturii satirice la adresa lumii politice în general, serie pe care a inaugurat-o în 2011 cu expoziția pamflet „Despre Elena în general“.

Născută la Iaşi, unde a absolvit Liceul de Muzică şi Arte Plastice „Octav Băncilă“, șefă de promoție pe țară a Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“ din București, la clasa de pictură a maestrului Vasile Grigore, pictorița Marilena Murariu a propus încă de la debut o artă deopotrivă conceptuală și metafizică, un univers multifațetat, în care figurativul și abstractul se concurează și se susțin. Critica plastică a vorbit de un „maestru al geometrizării“ şi „artist al abstracţiei pure“, despre „ludicitate compoziţională şi stilistică“, „un fel de cubism analitic“, dar și despre „o artistă a sensibilității“, cu o „simplitate grandioasă care devine esență“.

Lucrările sale se găsesc în colecții de stat și particulare din Italia, Germania, Suedia, Belgia, Cipru, Israel, Peru, Statele Unite ale Americii, iar 13 lucrări apar în filmul „Tinerețe fără tinerețe“ al lui Francis Ford Coppola.

Biroul de comunicare al Academiei Române