Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

UAP | 22/11/2024

Scroll to top

Top

[:ro]MAI ÎNTÂI CA FARSĂ, APOI CA TRAGEDIE @ Iași[:]

[:ro]MAI ÎNTÂI CA FARSĂ, APOI CA TRAGEDIE @ Iași[:]
Nistor Laurențiu

[:ro]

Marți, 29 martie 2016, începând cu ora 18:30, la Borderline Art Space are loc performance-ul de deschidere a expoziției de artă contemporană MAI ÎNTÂI CA FARSĂ, APOI CA TRAGEDIE a artistului Dan Acostioaei, curator: Cristian Nae, care va putea fi vizionat prin live streaming la adresahttps://www.youtube.com/watch?v=htl3X4pTGBo . Expoziția rămâne deschisă până în data de 10 mai 2016.
Borderline Art Space
Belvedere 18, Iași (RO)
www.borderlinespace.com

29 martie – 10 mai 2016
EXPOZIȚIE: DAN ACOSTIOAEI
MAI ÎNTÂI CA FARSĂ, APOI CA TRAGEDIE
performance, instalație site-specific, obiect

Performance de deschidere: marți, 29.03.2016, ora 18.30 (disponibil prin live streaming lahttps://www.youtube.com/watch?v=htl3X4pTGBo )

Curator: Cristian Nae

Argument:
Răsturnând celebrul citat marxist „mai întâi ca tragedie, apoi ca farsă”, care dramatiza ocurența evenimentelor istorice majore din perspectiva logicii repetiției, expoziția personală a artistului ieșean Dan Acostioaei utilizează resursele unei dramaturgii minimale pentru a interoga relațiile de complicitate și contrarietate existente între spectacolul artei contemporane și angajamentul social și ideologic de stânga.

Expresia marxistă, preluată de Slavoj Žižek și împrumutată din filosofia hegeliană a istoriei, desemna o percepție materialistă asupra revoluțiilor, informând cu privire potențialul lor eșec implicit în logica recurenței unor figuri istorice majore. Reversul său indică problemele cu care se confruntă discursul critic actual din perspectiva efectelor sale performative, sugerând posibila anihilare a potențialului subversiv al ironiei, farsei, carnavalescului și deriziunii prin internalizarea lor în cadrul rețelelor instituționale difuze ale artei contemporane. Riscul proclamat este acela de a oferi noi resurse capitalului, mobilizate prin energia degajată tocmai de aceste fisuri ale discursului neoliberal.
Conținând lucrări produse special pentru acest eveniment, expoziția propune vizitatorilor o scenografie tragi-comică, însoțită de un performance colectiv care transformă temporar spațiul fizic și semnificația galeriei de artă. Articularea lor spațială utilizează (auto-)critic și cinic tensiunea dintre cele două poziții intelectuale anterior amintite și speculează limbajul specific ritualului religios creștin-ortodox, asociat cu gândirea irațională, dogmatismul, conformismul pios și tradiționalismul.
Prin intermediul unor fragmente de limbaj deopotrivă mediatic și mistic și al unor obiecte cotidiene care dobândesc noi funcții, cu o ambiguă semnificație liturgică, se urmărește o tematizare ironică a mai multor situații și problematici: condiția marginală a artiștilor contemporani, unele dintre dilemele lor provinciale, care depășesc o precisă situare geografică, relația lor ambiguă cu galeriile comerciale și contribuția rețelei de producători, mediatori și agenți artistici la perpetuarea hegemoniei instituțiilor occidentale, aspectele bio-politice ale discursului religios și replicarea lor în micro-sfera publică a artei contemporane.
Dan Acostioaei (n. 1974) este cadru didactic la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi. Lucrările sale se concentrează asupra modelelor identitare ale tranziției societății românești și granițelor ideologice dintre sfera economică și condițiile producției artistice în estul Europei. Proiectele sale artistice au fost expuse în expoziții precum „În vremuri de speranță și neliniște”, MNAC București (2015), „Laughter and Forgetting”, Festivalul de artă Bucharest Art Week, București (2015); „Few Were Happy with their Condition: Video and Photography in Romania”, Motorenhalle, Dresda, Germania (2015); „Between Democracies 1989-2014 – Remembering, narrating and reimagining the past in Eastern & Central Europe and South Africa„, Johannesburg, Constitution Hill, Africa de Sud (2015); MPRA The School of Kyiv, Bienala de la Kiev (2015), „One Sixth of the Earth – Ecologies of Image”, MUSAC, Leon (2012), „Transitland: videoart in Central and Eastern Europe 1989-2009”, Reina Sofia, Madrid (2010), „Illuminations”, Level 2 Gallery, Tate Modern, Londra (2007).
Borderline Art Space promovează arta contemporană produsă în diverse situații sociale, politice și existențiale de graniță și dezvoltă discurs critic legat de problematici și poetici actuale. Borderline Art Space este interesat să expună atât artiști emergenți, cât și artiști cu o practică deja recunoscută și, în timp ce contribuie la dezvoltarea structurii instituționale artistice, își asumă, de asemenea, angajamentul pentru un rol educațional.
Expoziție realizată în cadrul programului curatorial: “Borderline Art Space – producție culturală experimentală în noile media”. Proiect sprijinit financiar de Administrația Fondului Cultural Național. Organizator: Asociația Culturală AltIași. Partener: Universitatea de Arte “George Enescu” Iași. Sponsor: Gramma Winery.

ÎNTÂI CA FARSĂ, APOI CA TRAGEDIE

 [:]