[:ro]Toncian Titu[:en]Toncian Titu[:]
[:ro]
web: ,
Prezentare Demers Artistic
Pentru mine, experimentul a fost şi rămâne o necesitate interioară perfect motivată conjunctural. Experimentul s-a constituit ca o componentă a propriului spirit şi a fost admis ca un exerciţiu util în consolidarea propriei opere, integrându-se în ceea ce fac.
Ceramica este văzută ca o artă, nu ca artizanat, ca o altă manieră de a inventa forma.
Improvizaţia este o faţetă pentru a practica spontaneitatea. În acest sens, am integrat în opere accidentul, întâmplătorul, neaşteptatul.
În lucrul cu materialul ceramic, jocul face parte din procesul creator, făcând demonstraţia calităţilor libertine, departe de restricţii, ca o expresie a spontaneităţii.
Am învăţat să cread în ideea că lutul, ca şi pictura sau piatra, reprezintă un mijloc de a gândi.
Tema generică este o arheologie subiectivă, intimă şi personală de căutare şi sondare a eului propriu. Ea se ramifică în timp în alte subteme-titluri-metafore, care acoperă partea concretă a realizării vizuale: „alcătuiri”, „urme”, „memoria locului”, „zidul de cărţi”, „arca”, „charta mundo”, „mappa mondo”, „ipostaze” „pseudomonument”, „genealogii arse”, „imagini sitate” etc
Titu Toncian
website link: ,
[:en]
web: ,
Prezentare Demers Artistic
I used the experiment as a research and investigations method, permanently maintaining an open-minded attitude (without any political or commercial obligations), with a direction, with a precise purpose, namely, the synchronization with the spirit of the times, with the international art.
My work creates a pluralist formal writing, a hybrid, in an eclectic mixture of elements and data. We deal with an approach that goes beyond the frontiers between different artistic genres, allowing us to use the postmodern critic terms of an impurity of the apparatus and of the iconography.
My works belong to symbols, thematic cycles which have obsessed me along the time: book, sieve, mirror, fountain, human archetype, ark, etc, themes which consisted in a continuous preoccupation and to which I tried, with the artistic media at my reach, to give birth, solutions, answers and a meaning.
The artistic existence and procession in the postmodern spell submit to certain informative actions, which are valid and, on the other hand, which can be applied to any historic period: – of decay to a spiritual minor, characterized by devaluation, degradation, artificiality, kitsch, immediacy, obscenity; – of raising to a superior floor, to a major cultural stage, defined by spiritual balance, transcendence, mystery, inventiveness, particularity, consistency, density and value.
Titu Toncian
website link: ,
[:]
Comentarii recente